Hoppa till huvudinnehåll
Hälsa

Bara 1 av 10 tar cykeln till jobbet

Bara en av tio cyklar till jobbet. I stället väljer hälften av de arbetande svenskarna bil som färdmedel.
Lina Friberg Publicerad 22 juni 2023, kl 06:00
Man i kostym med cykelhjälm i händerna.
Inte många tar cykeln till jobbet. Fler än hälften anger att sträckan mellan hemmet och jobbet är största anledningen att välja bort cykeln. Foto: Colourbox.

Enligt undersökningen från cykelleasing företaget BusinessBike beror det svala intresset på väder, svett och långa avstånd. Fler än hälften anger att sträckan mellan hemmet och jobbet är det största hindret för att cykla till jobbet, men samtidigt bor drygt femtio procent av de 1000 testdeltagarna mindre än en mil från arbetsplatsen.

Malmöiterna cyklar mest

Det är stora regionala skillnader är det gäller färdmedel till jobbet. I Malmöområdet är cykeln lika vanlig som bilen när man ska till jobbet. Stockholm är den enda region i landet där bil inte är det vanligaste transportsättet till jobbet, sex av tio väljer i stället kollektivtrafik.
För hela riket är siffran två av tio. I Göteborg och övriga landet är bil det vanligaste transportmedlet till jobbet.
I Stockholm och Göteborg känner sig cyklisterna mindre trygga i trafiken och ger cykelvägarna sämre omdömen jämfört med malmöiterna.

Arbetsgivarna uppmuntrar inte cykling

Sex av tio testdeltagare tycker inte att deras arbetsgivare gör något för att främja cykelpendling till jobbet. Förmånscyklar, dusch med omklädningsrum och bra cykelparkering är faktorer som skulle få svenskarna att trampa till jobbet.

  Vi vill att alla ska få känna på friheten som cykling innebär. Det är tydligt att det finns en vilja och starka motiv att cykla ännu mer än vad man gör idag. Ju fler som testar cykling, desto fler upptäcker fördelarna för plånbok, miljö och hälsa, säger Daniel Fathi-Najafi, Country Business Manager på BusinessBike.

Cykling är perfekt vardagsmotion

Konsultbolaget Aaro i Stockholm började erbjuda förmånscyklar till sina anställda i mars. Konsultchefen Jeanette Söderberg nappade direkt på erbjudandet.

– Jag hade funderat på att skaffa elcykel ganska länge, för jag ville få in den naturliga vardagsmotionen i tillvaron. Dessutom var jag rejält trött på det ständiga pendlingskaos som råder i Stockholm. Men det är en rätt dyr investering, särskilt innan man vet riktigt hur den fungerar. Så det kändes helt rätt att slå till när jag fick den här chansen.

Bra för hälsan

Själva cykelturen har en positiv inverkan på hälsan, även om du väljer att få lite elektrisk hjälp. Enligt en norsk undersökning så var elcyklisters energiförbrukning 8,5 gånger större än vid vila, medan en vanlig cyklist hade en energiförbrukning som var 10,9 gånger större än vid stillasittande.

– Jag har 17 kilometer enkel väg till jobbet, så jag kände att för mig skulle det vara för stor tröskel att ta mig till jobbet med en vanlig cykel. Med en elcykel är min ambition att cykla varje dag jag ska in till kontoret, så länge väglaget håller. Sedan får vi se hur det blir till hösten med regn och rusk. Just nu känns i alla fall min cykeltur som en magisk start på dagen, säger Jeanette Söderberg.

Kort om cykling

  • Tre av tio svenskar tar cykeln till jobbet ibland.
  • Sju procent cyklar till jobbet fem dagar i veckan.
  • En brittisk studie visar att de som cyklar till jobbet halverar risken att drabbas av både hjärt-kärlsjukdomar och cancer jämfört med dem som åker bil eller kollektivt. Undersökningen är baserad på en kvarts miljon deltagare som följdes under fem år.
  •  En undersökning från Umeå universitet visar att människor som regelbundet cyklar till jobbet har cirka 40 procent lägre risk för att drabbas av hjärtinfarkt.
  • Anställda som cyklar till jobbet har i genomsnitt 1,3 dagar mindre sjukfrånvaro per år än genomsnittet.

Källa: Cykelfrämjandet och BusinessBike.

Hälsa

Förmånscykel via jobbet - så funkar det

Det är billigt, klimatsmart och hälsofrämjande. Allt fler arbetsgivare inser vitsen med att erbjuda medarbetarna förmånscykel.
Publicerad 8 september 2023, kl 06:00
JEanette Söderberg på sin cykel som hon leasar från sin arbetsgivare. Utomhus, försommar.
Allt fler arbetsgivare erbjuder sina medarbetare förmånscykel. Jeanette Söderberg är helnöjd med sin. Foto: Fredrik Hjerling.

Systemleverantören Aaro började i mars erbjuda förmånscyklar till sina anställda. Konsultchefen Jeanette Söderberg nappade direkt på det ekonomiskt mycket fördelaktiga erbjudandet.

– Jag hade funderat på att skaffa elcykel ganska länge, för jag ville få in den naturliga vardagsmotionen i tillvaron – den kan vara knepig att få till när man hybridarbetar som tjänsteman. Dessutom var jag rejält trött på det ständiga pendlingskaos som råder i Stockholm. Men, det är en rätt dyr investering, särskilt innan man vet riktigt hur en elcykel fungerar, så det kändes helt rätt att slå till när jag fick den här chansen.

Cykel konkurrenskraftig förmån

Jeanette Söderberg. Foto: Fredrik Bjering.

Jeanette Söderberg berättar att företaget vill kunna erbjuda sina anställda både konkurrenskraftiga förmåner och en bra balans mellan arbete och fritid. Just vardagsmotion är uppskattat och efterfrågat av många. Man har även några tjänstecyklar som man kan låna vid närliggande kundbesök.

– Men de används inte så jättemycket, vårt kontor ligger så centralt att det ofta är enklare att promenera. Då är intresset för förmånscyklar mycket större, vi var många som beställde i första omgången. Och jag upplever att intresset är fortsatt stort, många är väldigt hälsomedvetna här.

Aaro har tecknat avtal med ett företag som levererar cyklar åt medarbetarna, som fritt kan välja från ett stort utbud av både cyklar och utrustning, att använda såväl i tjänsten som privat.

Aaros hyresvärd har ett cykelrum inomhus i ett låst garage, där medarbetarna kan parkera sina cyklar.

– En annan sak jag tyckte är väldigt bra med förmånscykel är att det ingår en årlig cykelservice och att det går att välja till många tillbehör som hjälm och packväskor, säger Jeanette Söderberg.

Månadskostnaden för cykeln dras på den anställdas bruttolön och förmånen är kostnadsneutral för arbetsgivaren.

Lättare främja anställda att cykla

I januari 2022 blev det dessutom lättare för arbetsgivare att främja anställda att använda cykel, både i tjänsten och till och från jobbet, då de första 3 000 kronorna på förmåncykeln blev skattefria, en slags subvention av staten.

– Jag valde en cykel som kostade 20 000 kronor, det blir en total månadskostnad på 246 kronor, som dras från min bruttolön. Avdraget görs i tre år, sedan går det att köpa loss cykeln för ett pris som beräknas utifrån värdeminskningen. Eller så lämnar man tillbaka den och löser ut en ny.

Själva cykelturen har en positiv inverkan på hälsan, även om man väljer att få lite elektrisk hjälp. Enligt en norsk undersökning så var elcyklisters energiförbrukning 8,5 gånger större än vid vila, att jämföra med en vanlig cyklist som hade en energiförbrukning som var 10,9 gånger större än vid stillasittande.

– Jag har 17 kilometer enkel väg till jobbet, så för mig skulle det vara för stor tröskel att ta mig till jobbet med en vanlig cykel. Dessutom finns det inget omklädningsrum på jobbet, även om vi har duschmöjlighet. Med en elcykel är min ambition att cykla varje dag jag ska in till kontoret, så länge väglaget tillåter. Sedan får vi se vad som händer när det blir regn och rusk. Just nu känns i alla fall min cykeltur som en helt magisk start på dagen, säger Jeanette Söderberg.

Text: Lina Friberg. 

TIPS FÖR EN CYKELVÄNLIG ARBETSPLATS

➧ Bra cykelparkering, gärna inomhus.

➧ Omklädningsrum och dusch.

➧ Köp in cykelhjälmar, varför inte med
företagets logga?

➧ Anordna roliga tävlingar för att
motivera fler medarbetare att cykla.

➧ Använd cykel vid lokala kundbesök.

➧ Tillhandahåll första hjälpen-kit,
pump och cykelverktyg.

REGLER FÖR FÖRMÅNSCYKEL

➧ Arbetsgivaren köper, hyr eller leasar
cykeln.

➧ Förmånserbjudandet ska rikta
sig till alla tillsvidareanställda på
arbetsplatsen.

➧ Den anställda betalar skatt på
förmånen (utöver 3 000 kronor).

➧ Arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter.

➧ Gäller för vanliga trampcyklar och
elcyklar, men inte för elsparkcyklar.
 

Källa: Skatteverket