• Cokie van der Velde, en av Läkare utan gränsers medarbetare, tar hand om Ebola-smittade patienter i Guinea. Foto: AP/MSF

Företag investerar i goodwill

Publicerad 29 september 2014, kl 14:14

Ikea Foundation skänker 45 miljoner kronor till Läkare utan gränser för kampen mot Ebola. De är ett i raden av företag som stärker varumärket genom sitt samhällsengagemang. Svenska företag har på åtta år femdubblat sina gåvor till välgörenhet.

Ikea Foundation, som är en stiftelse, räknas in bland organisationer när Svensk Insamlingskontroll gör statistik över givmildheten bland svenska företag, organisationer, myndigheter och privatpersoner.

Organisationer, som exempelvis Ikea och Postkodlotteriet, lade förra året drygt två miljarder kronor på välgörenhet, en ökning med nästan en miljard på två år. Företagen skänkte runt en miljard 2013.

- Den förklaring vi kan se är att man vill skapa goodwill kring sitt varumärke, visa att man har ett samhällsengagemang, säger Lena Hörnblad, kanslichef på Svensk Insamlingskontroll.

Katastrofer tenderar att öka lusten att göra gott, både bland privatpersoner och företag. Naturkatastrofen i Filippinerna förra hösten tros till exempel vara förklaringen till att 2013 blev ett rekordår.

Linda Svensson
Linda Svensson
[email protected]
  • Läs även...

    Ikea åtalas för spioneri på anställda i Frankrike

    Ikea i Frankrike misstänks för att med hjälp av privatdetektiver och korrupta poliser under flera år ha spionerat på befintliga och presumtiva anställda. Under påskhelgen avslutas rättegången där Ikea och flera före detta chefer står åtalade.

  • Läs även...

    Svenskar kvar på Volvo i Kina

    Efter Coronavirusets utbrott har flera svenska företag infört resestopp till Kina och satt anställda i karantän. Men en del personal löper fortfarande risk att bli sjuka eftersom de fortsätter jobba i Kina. Däribland ett hundratal på Volvo Cars.