
– Andra länder har tagit frågan om industrins konkurrenskraft på större allvar. Sverige har varit för självgoda. Vi har vilat på lagrarna och tyckt att ”Vi har ju redan en bra industri”. Länder som Tyskland, USA eller Holland har varit mycket bättre än på att aktivt driva frågan.
Så uttryckte sig näringsminister Mikael Damberg under Teknikföretagens inledningsseminarium på Almedalen. Under banderollen ”Industrin är avgörande för vår välfärd” drog ministern upp regeringens näringspolitiska ambitioner.
Bland annat lyfte han fram de så kallade industrisamtalen där regeringen just nu håller på att diskutera framtidens utmaningar tillsammans med företag som Siemens, Ovako och Semcon samt med parter som Teknikföretagen, If Metall och Unionen.
Enligt Mikael Damberg är uppfattningen om att Sverige måste vänja sig vid att stora delar av industrin flyttar utanför Sveriges gränser, och därmed endast satsa på forskning och utveckling, ett stort misstag.
– Det är ett föråldrat synsätt. Sverige har alla förutsättningar att vara med och slåss om den moderna produktionen, sade Mikael Damberg under seminariet.
Mikael Damberg passade även på att inviga en ny industriområdesskylt – en tilltag från Teknikföretagen tänkt att symbolisera industrins utveckling.
Skylten är en digital variant av orginalet med en svart fabrik med rökfylld skorsten mot en vit bakgrund och är skapad av Jesper Kouthoofd, Vd på Teenage Engineering. Företaget har gjort sig ett namn i USA i av elektroniska musikinstrument.
– Vi har 70 procent av vår marknad i Kalifornien och för några år sedan övervägde vi faktiskt att flytta företaget till Silicon Valley. Men vi landade i att vi inte ville svika Sverige. Vi vill hellre stanna här och ta fighten, sade Jesper Kouthoofd och fortsatte:
– Vi är här idag är för att visa upp en annan bild av vad ett svenskt industriföretag kan vara.