Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Microsoft ingår ”AI-allians” med USA:s största fack

USA:s största fackförbund har kommit överens med Microsoft om att öka det fackliga medbestämmandet i utvecklingen av AI. Förhoppningen är att det ska ge ringar på vattnet på arbetsplatser runt om i världen.
Noa Söderberg Publicerad 14 december 2023, kl 12:39
Brad Smith, vice ordförande i Microsofts styrelse, välkomnar fackligt inflytande över AI-utvecklingen. Foto: TT/Carolyn Kaster och Shutterstock TT/Carolyn Kaster och Shutterstock

Var tionde svensk är orolig för att förlora jobbet på grund av AI, enligt en undersökning som Kollega tidigare har rapporterat om. Unionen har konstaterat att teknikutvecklingen kan påverka hela arbetsmarknaden – särskilt för tjänstemän. En av farhågorna är att anställda inte får göra sin röst hörd när AI introduceras på jobbet.

Därför kan en facklig nyhet på andra sidan Atlanten spela roll för löntagare i Sverige. I veckan presenterade den amerikanska fackliga centralorganisationen AFL-CIO ett ”partnerskap” med IT-jätten Microsoft, om utvecklingen och användningen av AI. Microsoft är den största investeraren i OpenAI, som står bakom ChatGPT. De utvecklar också egen AI i operativsystemet Windows, som används på de flesta svenska kontor.

Vill involvera anställda

Överenskommelsen innebär att Microsoft förbinder sig att underlätta facklig organisering i hela koncernen. Tanken är att sedan teckna avtal om AI lokalt på arbetsplatserna och reglera hur tekniken används. Än viktigare för omvärlden är att parterna också ska ha möten på central nivå och diskutera hur Microsoft utvecklar sina AI-verktyg. Förhoppningen är att teknikutvecklingen på så vis ska gynna arbetstagare.

På presskonferensen där överenskommelsen presenterades konstaterade Brad Smith, viceordförande i Microsoft, att arbetstagare har ”rätt att organisera sig, här och i hela världen”. Han slog också fast:

AI kommer kräva skyddsmekanismer, och det bästa sättet att bygga sådana skyddsmekanismer är att lyssna på de människor som kommer gynnas av dem allra mest.

Liz Schuler, ordförande i AFL-CIO, tog till ännu större ord. Hon konstaterade att avtalet kommer ”förbättra mänsklighetens framtid”.

Avtal i spelbranschen

Överenskommelsen mellan Microsoft och AFL-CIO är en utfästelse för framtiden, men redan nu har det börjat skrivas kollektivavtal. Det amerikanska kommunikations- och transportfacket CWA (som är med i samma internationella organ som Unionen) berättade nyligen att de slutit ett preliminärt avtal med Microsoft-ägda spelutvecklaren Zenimax. 

Där konstateras att AI-användning ska följa sex principer: rättvisa, pålitlighet och trygghet, integritet och säkerhet, inkludering, transparens och ansvarstagande. När arbetsgivaren vill introducera ett AI-verktyg som påverkar de anställda har de anställda rätt till förhandling.

Svenska fack trycker på om AI

I Sverige har anställda rätt till lokala fackliga förhandlingar genom medbestämmandelagen. Arbetsgivare måste själva kalla till förhandling om större verksamhetsförändringar. Flera fackförbund har publicerat rapporter och debattinlägg där de argumenterar för att införande av AI-verktyg ska räknas som det. 

På många arbetsplatser i Sverige finns också upparbetade rutiner för samverkan. Microsofts svenska kontor har kollektivavtal med Unionen sedan 2009.

Men på de amerikanska parternas presskonferens nämndes även en techföretagare som just nu utmanar den ordningen: Tesla-ägaren Elon Musk. Liz Schuler på AFL-CIO tittade senare in i kameran och konstaterade:

Det här avtalet skickar ett meddelande till andra techföretag: detta är möjligt.

Microsoft och AI

Microsoft har positionerat sig långt fram i den globala AI-utvecklingen. De är den största investeraren i företaget OpenAI, som tagit fram ChatGPT – chattboten som lanserades förra hösten och ledde till en explosiv diskussion om AI:s framtid på arbetsmarknaden.

Utöver kopplingen till OpenAI utvecklar Microsoft också egen AI. Nyligen presenterades verktyget Copilot. Det ska integreras i operativsystemet Windows, som används på de flesta svenska arbetsplatser. De äger också en så kallad bildgenerator.

Nyligen meddelades att den amerikanska konkurrensrättsmyndigheten granskar Microsofts investering i OpenAI. Den brittiska myndigheten överväger att göra samma sak. Det efter en omfattande intern turbulens där AI-bolagets grundare Sam Altman under en kort tid blev av med sitt uppdrag och då snabbt erbjöds ett toppjobb på Microsoft.

Amerikanska partsrelationer

Det Microsoft nu gör, att förbinda sig att inte förhindra facklig organisering, är ovanligt i USA. Där bemöter arbetsgivare ofta krav på kollektivavtal med hårda motkampanjer. När amerikaner har försökt organisera sig på Amazon, Tesla och Starbucks har de mött olika typer av bestraffning – från tvingande möten där chefer förklarar varför facket är en dålig idé till borttagande av personaloptioner. Många har också avskedats.

I Sverige är sådana motkampanjer ovanliga, men på senare tid har en mildare variant använts på både Spotify och Klarna. Där har arbetsgivaren bland annat delat ut flygblad med missvisande påståenden om vad som händer om de tvingas teckna kollektivavtal.

Digitalisering

SAS satsar stort på AI – trots krisande bransch

Trots en krisande bransch satsar flygbolaget SAS hårt digitalt. CIO Charlotte Svensson vill dubblera it-avdelningen och utnyttja artificiell intelligens.
Linnea Andersson Publicerad 14 februari 2024, kl 06:00
Till vänster ett SAS-flygplan och till höger Charlotte Svensson, CIO på SAS.
SAS CIO Charlotte Svensson: "AI kan sänka bränsleåtgången och ge bättre service" Foto: Johan Nilsson/TT/SAS.

SAS har gått igenom några tuffa år, ändå växer er it-avdelning.

– Efter pandemin tvingades vi ställa om. Vår digitala ambition handlar om att satsa mer på AI, att optimera våra flygplan, avtal och sådant som bränsle. Tanken är att fördubbla vår digitala arbetskraft, i stället för att köpa tjänster externt. Fokus är att rekrytera och bygga kompetens.

Och det är inte anställda som försvinner när ni ställer om?

– Under pandemin drog vi ner till ”bare minimum”, många fick lämna.

Kan AI sänka bränsleåtgången?

– Ja, genom att ta fram väldigt bra data på hur mycket last vi tar ombord. Är det en lång flight är det mer bagage än det är tur och retur Arlanda–Oslo. Vi får data över hur mycket vatten som förbrukas, hur mycket mat som slängs och mängden produkter som tas ombord utan att användas. Det handlar om väldigt många små saker som sammantaget påverkar.

På vilka andra sätt använder ni AI?

– I stort sett inom alla delar av verksamheten. Men vi använder framför allt AI som beslutsstöd.

AI optimerar allt från bränsle till kundservice

Varför är det viktigt att vara ett digitalt flygbolag?

– SAS är inte ett särskilt stort flygbolag. Vi har en fördel av att vara på den skandinaviska marknaden där våra kunder är digitalt mogna – och dessutom väldigt tidseffektiva. I Sverige, Norge och Danmark förväntar man sig att få sköta saker själv, utan mänsklig kontakt. Om vår personal slipper sitta bakom en disk kan de vara mobila och hjälpa kunderna där de är, i stället för att kunden ska slussas runt.

Vad krävs av dig som chef i en sådan satsning?

– Som alltid – ett bra team. Och då menar jag inte bara mitt team, utan i ett bredare perspektiv. Ska man göra svåra saker handlar det alltid om människor. Om jag tar fram lösningar som inte fungerar för vår personal eller passagerarna kommer de inte att användas. Det handlar om att se en roll som min som en servicefunktion – jag ska se till att alla kan göra sitt jobb på ett enklare och bättre sätt.

Påverkas den digitala planen av att SAS har nya storägare?

– Det är denna plan de har valt. Att leverera på den kommer att bli viktigt.

CHARLOTTE SVENSSON

GÖR: CIO (it-chef) och vice vd på SAS sedan fyra år tillbaka.

ÅLDER: 56.

KARRIÄR: Senast ansvarig för affärsområdet brev och digitala tjänster på Postnord. Innan dess på Bonnier med flera höga befattningar. Utbildad systemvetare vid bland annat Chalmers och Stanford University.