Hoppa till huvudinnehåll
Digitalisering

Ericssons tjänsteresor har minskat med 90 procent

Coronapandemin har tvingat företagen att ställa om från tjänsteresor till digitala möten. På telekomjätten Ericsson tror man att delar av det kommer att leva kvar även efter pandemin.
Niklas Hallstedt Publicerad
Terje Pedersen/NTB Scanpix/TT, Maja Suslin/TT
Telekomjätten Ericsson minskade sina tjänsteresor med 90 procent globalt och med 95 procent i Sverige under 2020. Terje Pedersen/NTB Scanpix/TT, Maja Suslin/TT

I december förra året gjorde Dagens industri tillsammans med Aktuell Hållbarhet en enkät där de bland annat frågade Stockholmsbörsens hundra största bolag om de planerade att minska antalet tjänsteresor jämfört med före coronan. Av de 25 bolag som svarade på frågan svarade 84 procent ja.

Något tidigare gjorde nätverket Schyst resande en Novusundersökning bland anställda i privat sektor med liknande resultat: 79 procent trodde att det skulle bli färre resor i jobbet framöver. Bara 12 procent trodde att de skulle resa lika mycket som tidigare, medan 9 procent svarade ”vet ej”.

Många resor går att ersätta med digitala möten

Ett bolag som har haft anledning att fundera på hur det ska bli med tjänsteresorna i framtiden är Ericsson, ett företag som arbetar med hela världen som marknad och har nästan 100 000 anställda i 180 länder, varav 13 000 i Sverige.

Christian Riebne är Ericssons Global travel manager eller, som han skämtsamt säger, Global no-travel manager. Han menar att 2020 var året då det blev tydligt att många resor går att ersätta med digitala möten.

– Vi har sett att vi kan visa svarta siffor trots att vi inte reser, säger han och syftar på Ericssons fjärde kvartal som överträffade de flestas förväntningar.

För Ericsson har pandemin inneburit en drastisk omställning.

– Om vi jämför med före den 25 februari i fjol så har tjänsteresorna globalt minskat med 90 procent. I Sverige är minskningen uppe i 95 procent, säger Christian Riebne, enligt vilken de resor som ändå genomförs är de som är helt oundvikliga för affärerna och inte skulle kunna genomföras digitalt.

– För oss är de anställdas säkerhet, hälsa och välmående alltid första prioritet.

Det finns ytterligare fördelar med ett minskat tjänsteresande. Själv säger sig Christian Riebe ha lärt känna medarbetare i andra delar av världen på ett annat sätt än tidigare.

– Det globala team som jag är en del av sitter utspritt över hela världen. Nu har vi fått en annan inblick i kollegornas vardag. Helt plötsligt under ett möte kan det dyka upp ett barn eller hund eller en hantverkare i bilden.

Och, kanske viktigare ändå, det minskade resandet bidrar till minskad klimatpåverkan. Redan före pandemin tittade Ericsson på hur tjänsteresorna skulle kunna minskas. Ett av Ericssons mål är att vara klimatneutrala år 2030.

Men det betyder inte att resandet kommer att vara kvar på samma låga nivå som i dag när pandemin är förbi. Däremot kommer man successivt se över hur resandet kan förändras, till exempel med alternativa transportmedel som tåg.

– Vi är en global organisation och det ligger i människors natur att det är viktigt att mötas fysiskt, säger Christian Riebe.

Hur många tjänsteresor det normalt görs inom Ericsson varje år vill bolaget inte gå in på. Men sannolikt handlar det om ett betydande antal. När nätverket Schyst resande för en tid sedan granskade reglerna för tjänsteresor i ett antal stora och mellanstora svenska företag hävdade man att det i vissa av företagen handlade om upp till 50 000 resor per år.

Läs mer: Tåg lockar få på tjänsteresan

Läs mer: Tjänsteresa med tåg – klimatsmart men realistiskt?

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Digitalisering

It-strul är ett kostsamt krångel

It-strul kostar Sveriges företag drygt 31 miljarder kronor om året – men skapar också onödig stress hos tjänstemännen. På Ica Distribution i Helsingborg gör man tummen upp för den digitala arbetsmiljön, även om svordomarna även här kan hagla när tekniken krånglar.
Petra Rendik Publicerad 15 oktober 2025, kl 13:00
it-strul
Unionens utställning om it-stress har landat på ICA i Helsingborg där Veronika Andersen och Linus Nilsson känner igen sig i flera exempel på strul som de själva möter på jobbet. Foto: Lars Jansson

Obegripliga manualer, datorer som låser sig, nya lösenord som är omöjliga att komma ihåg och teamsmöten som tjorvar. Få saker kan stjäla så mycket tid, framkalla mental härdsmälta och svordomar som när tekniken strular på jobbet.

Det är också anledningen till att Unionens vandringsutställning som bygger på medlemmars berättelser om it-strul och som förbundet har tillsammans med Arbetets museum i Norrköping, heter Jävla k*kdator!. 

Annika Sander
Annika Sander

– Det är ett kraftfullt uttryck och några har reagerat. Men igenkänningen är väldigt stor hos de flesta vi möter, säger Annika Sander Welstad från Unionen arbetar med utställningen som ska vandra mellan olika arbetsplatser från södra till norra Sverige. 

Digital arbetsmiljö handlar inte bara om utrustning som datorer, skrivare och programvaror, utan också om hur vi mår när vi använder oss av tekniken. För it-strul kostar inte bara enorma pengar utan skapar också onödig stress hos medarbetare 

 

Unionen: 73 miljoner arbetstimmar läggs på it-strul

En undersökning från Unionen visar att privatanställda tjänstemän lägger nära 73 miljoner timmar varje år på it-strul. Det generar en kostnad på drygt 31 miljarder kronor per år. Åtta av tio uppger att de i någon utsträckning blir stressade av teknik som inte fungerar, tre av tio blir MYCKET stressade.

Uppgraderingar av nya system, krav på att man ska hänga med och förstå, att kommunicera i flera kanaler och digitala möten som hänger sig är exempel på sådant som skapar stress. 

Det senare kan både Linus Nilsson och Martin Falk, som jobbar på Ica Distributions enhet i Helsingborg, skriva under på.

Martin Falk
Martin Falk

–  Jag kan bli frustrerad över när man ska koppla upp sig på Teamsmöten och så går inte kameran i gång. Det finns heller aldrig någon enkel lösning där och då, säger Martin Falk.

Kollegan Linus Nilsson håller med.

–  Det kan gå fem minuter av mötet bara att få i gång Teams. Men jag personligen blev stressad av att vi inte kunde enas om vilken kanal vi skulle sprida information på och kommunicera i. Fast det har blivit bättre nu, för att vi nog lärt oss.

 

Underlättar med it-support på plats

De är trots allt nöjda med den digitala arbetsmiljön på jobbet. Visst kan det bli lite stökigt när man till exempel byter olika system, men arbetsgivaren är bra på att tillhandahålla utbildningar för medarbetarna. Den absolut största fördelen tycker de är att arbetsplatsen har en egen it-support på plats, vilket underlättar oerhört.

–  Jag kan störa mig på alla uppdateringar och AI stressar mig lite. Men jag springer till supporten när något inte fungerar, där finns alltid någon som hjälper mig, säger Veronika Andersen som också arbetar på Ica i Helsingborg. 

Martin Falk, Veronika Andersen och Linus Nilsson spelar teknikstrulsbingo. Foto: Lars Jansson

De digitala lösningarna utvecklas i snabbt tempo och flera undersökningar visar att medarbetare kan känna oro över att inte hänga med. Men Martin Falk tänker lite tvärtom. Han menar att han i stället har lärt sig vad han inte behöver kunna för att det alltid finns någon annan som kan det bättre. På så vis bli det inte lika övermäktigt, menar han.

Linus Nilsson känner lite annorlunda.

– Jo, visst kan jag känna någon form av stress – jag måste ju hänga med för att vara relevant.