Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Bättre hälsa och tuffare regler får äldre att jobba längre

Allt fler äldre stannar kvar i arbetslivet. Orsakerna kan bland annat vara förbättrad folkhälsa, ökad utbildningsnivå och striktare krav i sjukförsäkringen, visar en ny forskningsrapport.
Niklas Hallstedt Publicerad 13 oktober 2017, kl 11:46
Colourbox.com
Colourbox.com

År 2000 var det bara något fler än hälften av männen i åldern 60 till 64 år som var kvar i arbetslivet. 2015 gällde samma sak tre av fyra män i åldersgruppen. Det här är det tydligaste exemplet på utvecklingen, men tendensen är likartad även för kvinnor och andra åldersgrupper bland de äldre.

Nu har Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering tittat på möjliga orsaker till utvecklingen.

Det visar sig att det ökade arbetskraftsdeltagandet bland de äldre sammanfaller med en förbättrad folkhälsa, och tydligast var förändringen bland männen i åldersgruppen 60 till 64 år.

Läs mer: Här är de flesta över 65

Att de med längre utbildning har ett högre deltagande i arbetskraften är välbekant. De har oftare starkare ekonomiska incitament och bättre arbetsförhållande än lågutbildade. Även här syns en tydlig utveckling mot att en allt större andel har gått treårigt gymnasium eller högskola.

Ytterligare en faktor som kan ha haft betydelse är de striktare regler som undan för undan införts för sjukersättningen, det som tidigare kallades förtidspension. Forskarna konstaterar att den markanta nedgången i nya sjukersättningar tyder på att reformerna minskade inträdet till sjukersättningen.

Läs mer: Svårare att få sjukpenning och sjukersättning

Andra faktorer som kan ha spelat in för att få äldre att jobba längre är jobbskatteavdraget för äldre som, enligt forskarna, ”förefaller ha haft ett visst inflytande”, och den stora pensionsreformen mot slutet av 1990-talet.

Däremot hittar forskarna inget stöd för att förändringarna är kopplade till förbättringar i arbetsmiljön. Dessa förändringar skedde tidigare, under en tid när arbetskraftsdeltagandet bland de äldre sjönk. Forskarna har även svårt att se en direkt effekt av att rätten till att arbeta till 67 år infördes.

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."