Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Unionen i samtal med Facebook om avtal

Inom ett par veckor kommer Unionen att träffa representanter för bolaget bakom världens största sociala forum för att diskutera kollektivavtal. ”Det är mycket viktigt att vi kan träffa ett kollektivavtal med en så stor aktör som Facebook”, konstaterar Ulf Solhall, tf regionchef Unionen Norrbotten.
Gabriella Westberg Publicerad
Susanne Lindholm/TT
Platschefen på Facebook Luleå, Joel Kjellberg, th, visar upp bolagets norrländska datahall, tillsammans med Tom Furlong, vice vd Facebook Site Operations, tv. Susanne Lindholm/TT

De flesta bolag har en hemsida med kontaktuppgifter som mejladresser och telefonnummer till både ledning och personal. Det gäller ironiskt nog inte Facebook, vars produkt bygger på att cirka 1,5 miljarder människor dagligen delar med sig av sina privatliv.

Det har också Ulf Solhall, Unionens tf regionchef i Norrbotten, fått erfara. Han har sedan i höstas förgäves försökt få kontakt med företaget, som bland annat har stora datahallar i Luleå. Till slut åkte han ut till serverhallarna och knackade på.

- Det går ju inte att komma in oanmäld. Men jag lämnade mina kontaktuppgifter till vakten. Sedan ringde platschefen tillbaka.

Efter det bjöds Unionen in att träffa Joel Kjellgren, Facebooks platschef i Luleå. Det var ett positivt möte, berättar Ulf Solhall, som dock inte kunde komma längre med den lokala kontakten.

Arbetsgivaren finns på Europakontoret i Dublin och det är där diskussionen om kollektivavtal med Facebook Sverige måste tas. Men nu har Unionen fått kontakt med rätt personer i Dublin och inom en snar framtid kommer nästa möte att äga rum.

- Vi har begärt ett möte för att diskutera vad kollektivavtal innebär för Facebook som arbetsgivare och för de anställda, säger Ulf Solhall.

Facebook är ett amerikanskt bolag utan fackliga traditioner och med en strikt hierarki. Dessutom är det ovanligt slutet. Inte ens Ulf Solhall är säker på hur många anställda bolaget har i Sverige och hur många som är anställda av olika underleverantörer och dotterbolag.

Som regionchef i Uppsala har han dock stött på liknande bolagsstrukturer tidigare, som i kontakten med utlandsägda läkemedelsbolag.

- Man får backa lite, och börja med att förklara från grunden hur arbetsmarknaden fungerar här, förklara den svenska modellen.

Från Facebook har man tidigare sagt att de anställdas villkor ändå är bättre än vad något kollektivavtal kan ge. Vad har de att vinna på att teckna kollektivavtal?

- De har säkert bra villkor, men med all säkerhet inte lika bra på alla punkter. Ett kollektivavtal försämrar inga villkor, det finns ingen anledning att vara rädd för det. För tjänstemän innebär kollektivavtal en bottenplatta som ger trygghet och rättvis del av kakan.

Har du kunnat tala med några av de anställda på Facebook i Sverige och höra hur de tänker?
- Nej, det har jag inte. Det är ju svårt att komma in på arbetsplatsen. Men nu har vi kontakten på plats. Nu kan vi börja resonera.

Vad har Unionen att vinna på att få till ett avtal med Facebook?
- Det är ett amerikanskt, globalt företag i världen. Det är mycket viktigt att vi kan träffa ett kollektivavtal med en så stor aktör som Facebook.

Vågar du hoppas på att det ska gå i hamn?
- Jag tror på att Facebook, i dess strävan att vara en god arbetsgivare, tecknar kollektivavtal med Unionen efter att de har fått förklarat innebörden av ett kollektivavtal för sig.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Klart med nya löner i callcenterbranschen

Avtalet för callcenter är klart. I år blir löneökningen 3 procent. Anställda får en dag kortare arbetstid per år och deltidsanställda får övertidsersättning. Den extra ersättningen för den som jobbar under pingsten försvinner.
David Österberg, Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 15:27
Anställd på callcenter
Ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen ger arbetsgivarna rätt att införa delade pass. Den extra ersättningen för pingsthelgen försvinner - men höjs för andra storhelger. Colourbox

Förra veckan kom Unionen och Almega överens om ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen. Avtalet ger 5,5 procents löneökningar på två år och en dags arbetstidsförkortning per år. Deltidsanställda får övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie tid.

Arbetstidsförkortningen är värd 0,5 procent. Det betyder att lönerna hade kunnat höjas mer om Unionen hade avstått kravet på kortare arbetstid. När Kollega gjorde en rundringning bland Unionenklubbar tidigare under hösten tyckte facken på Transcom i Örebro och Eskilstuna att högre lön var viktigare än kortare arbetstid.

– Alla låginkomsttagare, i alla fall i den här branschen, hade hellre tagit 0,5 procent lönelyft än en extra ledig dag eftersom det leder till mer ekonomisk stabilitet, sa Björn Axelsson, klubbordförande i Eskilstuna.

Men enligt Max Wivhagen är kortare arbetstid en väldigt viktig fråga för Unionens medlemmar.

– Med tanke på att all tid räknas så arbetar våra medlemmar konstant under arbetsdagen, förutom på kollektivavtalade raster och pauser. Det finns ofta inget utrymme att ta det lite lugnt på jobbet som det finns på många andra avtalsområden.

Ersättning för storhelg försvinner

Tidigare avtal gav storhelgsersättning för den som jobbade under pingsthelgen. Den ersättningen är nu borta.

– Annandag pingst är ingen röd dag längre så det är rimligt att storhelgsersättning vid arbete inte ska gälla då. Samtidigt kunde vi inte gå med på att sänka avtalets värde. Vi kom överens om en höjning av ersättningen för de kvarvarande storhelgerna. Höjningen blev tio kronor extra per timme, säger Max Wivhagen.

Möjligt att införa delade pass

Arbetsgivare får också möjlighet att införa delade pass. Det innebär att en anställd först kan arbeta ett morgonpass, ha ett uppehåll på några timmar och sedan jobba ett kvällspass. Tidigare fanns en spärr som innebar att en anställd som längst kunde ha 90 minuters uppehåll mellan två pass.

– Årets uppgörelse ger möjligheten att ingå överenskommelse om längre uppehåll mellan passen för den som vill men ingen får tvingas till en sådan överenskommelse, säger Max Wivhagen.

Ska meddela klubben 

Arbetsgivaren ska dessutom meddela klubben att sådan överenskommelse har ingåtts – och får inte villkora den fortsatta anställningen med att någon måste ingå en sådan överenskommelse. Arbetsgivaren kan inte heller villkora nyanställningar med krav på delade pass.

– Om arbetsgivaren ändå skulle göra det behöver individen bara kontakta sin lokala klubb eller Unionen regionalt om det inte finns klubb. Arbetsgivaren riskerar då att förlora möjligheten att ingå den typen av överenskommelse på arbetsplatsen, säger Max Wivhagen.

Individen kan dessutom säga upp sin överenskommelse med arbetsgivaren utan att anställningsavtalet eller sysselsättningsgraden påverkas.

Callcenteravtalet i korthet

  • Det nya avtalet gäller från den 1 november 2025. Lönepotten är 3,0 procent i år. Nästa år är den 2,5 procent.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 20 år är 21 097 kronor i år och 21 624 kronor nästa år.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 24 år är 24 458 kronor i år och 25 069 kronor nästa år.
  • Från och med nästa år får anställda en dags arbetstidsförkortning per år.
  • Deltidsanställda får rätt till övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie arbetstid.
  • Pingsten räknas inte längre som storhelg. I stället höjs lönetillägget för övriga storhelger.
  • Arbetsgivare får möjlighet att införa delade pass.