Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Ultimatum till anställda: Skriv på eller gå

Skriv på ett nytt anställningsavtal som innebär jobb även utanför ordinarie arbetstid, eller sluta på företaget. Det ultimatumet ställer företaget Apsis på sina anställda.
Lina Björk Publicerad
Colourbox
Colourbox

Malmöbolaget Apsis som sysslar med digital marknadsföring via nyhetsbrev genomgår en omorganisation. Den nya plattformen innehåller ett nytt arbetssätt ”on call” som innebär att den anställda ska ha beredskap även utanför arbetstid. Den extra arbetstiden blir obetald.

– De anställda har sina befintliga tjänster men ska även jobba under beredskap någon vecka i månaden, helt utan ekonomisk ersättning för beredskapstiden. Det är en rejäl försämring i villkoren, säger Andreas Lundh, som är regional ombudsman på Unionen.

Redan tidigare har Unionen haft kontakt med företaget angående kollektivavtal. Något arbetsgivaren tackat nej till med motiveringen att man redan följer kollektivavtalsliknande villkor, som ibland även är bättre än avtalet.

I en kommentar till Kollega skriver Apsis vd Emma Svalin att arbeta "on call" i dag är en naturlig del av ansvaret som en utvecklingsavdelning har på ett produktbolag och att det utgör en förutsättning för att man ska vara ett fungerande alternativ för de internationella kunderna. I början av året påbörjade företaget en dialog med medarbetare som inte hade "on call" som en del av sitt anställningsavtal:

”Av kostnadsskäl är det inte ett alternativ för företaget att rekrytera in fler utvecklare än vi har i dag för att täcka upp för de medarbetare som inte accepterar det tillkommande ansvaret. Av hänsyn till kollegor som redan i dag har on call i sina arbetsuppgifter är det inte hållbart att ha anställda med olika arbetsuppgifter, krav och förmåner i samma team. I denna omställningsprocess följer Apsis självklart de arbetsrättsliga reglerna på området", skriver Emma Svalin.

Apsis medarbetare ska kompenseras med vad företaget anser vara jämförbara marknadsmässiga villkor. Exakt vad det är oklart.

– Det känns inte seriöst. Beredskapstiden ska kompenseras med beredskapsersättning enligt branschens gällande kollektivavtal som bolaget säger sig följa. Att få till exempel kompetensutveckling via företaget når inte upp till kollektivavtalets krav på skälig ersättning, säger Andreas Lundh.

De anställda fick till i fredags på sig att välja hur de ställda sig till de nya avtalet. Antingen fick de tacka ja, utan att riktigt veta vad de nya villkoren innebar, eller tacka nej och riskera att bli uppsagda på grund av arbetsbrist. Unionen företräder cirka 15 medlemmar i ärendet, men fler berörs av de nya förutsättningarna.

– Jag ska prata med dem under dagen. Har de tackat ja och vill fortsätta kommer vi att, beroende på medlemmarnas vilja, driva frågan om kollektivavtal stenhårt och göra vad vi kan för att de ska få bra villkor och den beredskapsersättning de borde ha rätt till. Har de tackat nej kommer vi att förhandla arbetsbristen som vi menar att bolaget redan nu borde ha kallat till. Bolaget kommer bland annat att tydligt få precisera vad den nya tjänsten innebär vilket de i nuläget inte har gjort, säger Andreas Lundh.

Unionen har även kallat företaget till förhandling och yrkat skadestånd då man anser att Apsis ej förhandlat förändringen av medlemmarnas anställningsvillkor. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Klart med nya löner i callcenterbranschen

Avtalet för callcenter är klart. I år blir löneökningen 3 procent. Anställda får en dag kortare arbetstid per år och deltidsanställda får övertidsersättning. Den extra ersättningen för den som jobbar under pingsten försvinner.
David Österberg, Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 15:27
Anställd på callcenter
Ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen ger arbetsgivarna rätt att införa delade pass. Den extra ersättningen för pingsthelgen försvinner - men höjs för andra storhelger. Colourbox

Förra veckan kom Unionen och Almega överens om ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen. Avtalet ger 5,5 procents löneökningar på två år och en dags arbetstidsförkortning per år. Deltidsanställda får övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie tid.

Arbetstidsförkortningen är värd 0,5 procent. Det betyder att lönerna hade kunnat höjas mer om Unionen hade avstått kravet på kortare arbetstid. När Kollega gjorde en rundringning bland Unionenklubbar tidigare under hösten tyckte facken på Transcom i Örebro och Eskilstuna att högre lön var viktigare än kortare arbetstid.

– Alla låginkomsttagare, i alla fall i den här branschen, hade hellre tagit 0,5 procent lönelyft än en extra ledig dag eftersom det leder till mer ekonomisk stabilitet, sa Björn Axelsson, klubbordförande i Eskilstuna.

Men enligt Max Wivhagen är kortare arbetstid en väldigt viktig fråga för Unionens medlemmar.

– Med tanke på att all tid räknas så arbetar våra medlemmar konstant under arbetsdagen, förutom på kollektivavtalade raster och pauser. Det finns ofta inget utrymme att ta det lite lugnt på jobbet som det finns på många andra avtalsområden.

Ersättning för storhelg försvinner

Tidigare avtal gav storhelgsersättning för den som jobbade under pingsthelgen. Den ersättningen är nu borta.

– Annandag pingst är ingen röd dag längre så det är rimligt att storhelgsersättning vid arbete inte ska gälla då. Samtidigt kunde vi inte gå med på att sänka avtalets värde. Vi kom överens om en höjning av ersättningen för de kvarvarande storhelgerna. Höjningen blev tio kronor extra per timme, säger Max Wivhagen.

Möjligt att införa delade pass

Arbetsgivare får också möjlighet att införa delade pass. Det innebär att en anställd först kan arbeta ett morgonpass, ha ett uppehåll på några timmar och sedan jobba ett kvällspass. Tidigare fanns en spärr som innebar att en anställd som längst kunde ha 90 minuters uppehåll mellan två pass.

– Årets uppgörelse ger möjligheten att ingå överenskommelse om längre uppehåll mellan passen för den som vill men ingen får tvingas till en sådan överenskommelse, säger Max Wivhagen.

Ska meddela klubben 

Arbetsgivaren ska dessutom meddela klubben att sådan överenskommelse har ingåtts – och får inte villkora den fortsatta anställningen med att någon måste ingå en sådan överenskommelse. Arbetsgivaren kan inte heller villkora nyanställningar med krav på delade pass.

– Om arbetsgivaren ändå skulle göra det behöver individen bara kontakta sin lokala klubb eller Unionen regionalt om det inte finns klubb. Arbetsgivaren riskerar då att förlora möjligheten att ingå den typen av överenskommelse på arbetsplatsen, säger Max Wivhagen.

Individen kan dessutom säga upp sin överenskommelse med arbetsgivaren utan att anställningsavtalet eller sysselsättningsgraden påverkas.

Callcenteravtalet i korthet

  • Det nya avtalet gäller från den 1 november 2025. Lönepotten är 3,0 procent i år. Nästa år är den 2,5 procent.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 20 år är 21 097 kronor i år och 21 624 kronor nästa år.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 24 år är 24 458 kronor i år och 25 069 kronor nästa år.
  • Från och med nästa år får anställda en dags arbetstidsförkortning per år.
  • Deltidsanställda får rätt till övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie arbetstid.
  • Pingsten räknas inte längre som storhelg. I stället höjs lönetillägget för övriga storhelger.
  • Arbetsgivare får möjlighet att införa delade pass.