Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Oracle bemöter kritiken

Oracle vill inte intervjuas per telefon. I stället väljer man att besvara Kollegas frågor via mejl.
Ola Rennstam Publicerad

Oracle har nyligen köpt upp Micros Retail och Micros Fidelio, företag som i dag omfattas av kollektivavtal och har en välfungerande Unionenklubb. Enligt uppgifter till tidningen Kollega planerar ni att säga upp kollektivavtalen inom kort. Vad är orsaken till det?

SVAR: Alla de bolag vi har förvärvat under årens lopp (vilket är många) har på lokal nivå fusionerats med Oracle Svenska AB och Oracle Svenska AB har inte tecknat kollektivavtal. Kollektivavtalen är liksom alla andra avtal något som två parter måste komma överens om och helst för att nå gemensamma fördelar.

Vi har gjort en omfattande jämförande studie mellan de villkor som kollektivavtalen skulle ge våra anställda och de förmåner som vi idag erbjuder. På punkt efter punkt, bland annat när det gäller generella försäkringar och pensionsförmåner, bättre villkor än kollektivavtalet ger. Vi har efter samtal med våra anställda fått helt klart för oss att vi inte har något stöd för att försämra dessa villkor och eftersom de anställda är vår viktigaste resurs så är detta är ett viktigt skäl för oss att inte teckna kollektivavtal.

Vi anser också att vi under åren har haft en mycket öppen och transparent dialog med de fackliga organisationerna i frågor som kollektivavtalen avhandlar och vi kommer fortsätta med den typen av samarbete.

Att personalen på Micros inte längre kommer att omfattas av kollektivavtal innebär att de varken är garanterade inflytande över verksamheten eller årliga löneökningar. Varför vill ni ta ifrån dem detta?

SVAR: Oracle har redan i dag individuella lönerevisioner med våra medarbetare – antingen via vår formella översyn eller genom befordring/rolländring. Alla anställda har också ett ansvar och möjlighet att påverka sin egen arbetsmiljö och arbetssituation. Oracle har en väl fungerande arbetsmiljökommitté och det finns ett mångårigt samarbete med de lokala fackklubbarna.

Oron är stor inför framtiden bland personalen på de två Microsbolagen, vilka garantier kan ni ge dem när det gäller inflytande och villkor som årliga löneökningar? 

SVAR: Oracle är av en annan uppfattning om hur stämningen bland Micros-personalen är. Vi upplever stor entusiasm och att de känner en glädje att tillhöra ett av världens mest framgångsrika mjukvaruföretag.

Vi har pratat med anställda på Oracle som inte fått löneökningar på sju år, medan andra grupper på företaget får generösa lönepåslag. Varför väljer ni att agera på det sätt?

SVAR: Vi kommenterar inte enskilda personers löneutveckling och det kan finnas skäl som till exempel förändringar i befattning eller ansvar eller liknande som påverkar den enskildes förhållanden. Vi är dock verksamma i en av de mest konkurrensutsatta branscher som finns. Många typer av tjänster har – liksom hos andra företag i branschen – flyttat till låglöneländer. För att fylla de typer av tjänster som finns kvar här i Sverige råder emellertid en mycket stark konkurrens. Vi vet också från jämförelser att våra löner ligger betydligt över de genomsnittliga lönerna i Sverige.

Unionen har under flera år försökt få till kollektivavtal med stora IT-företag. De senaste åren har till exempel både Huawei och Microsoft  tecknat avtal, men inte Oracle. Unionen är kritiskt och anser att företaget genom att vägra avtal inte konkurrerar på lika villkor. Kommentar?

SVAR: Se vårt svar på första frågan om kollektivavtalet.

Hur kommer ni att agera om personalen med hjälp av sina fackförbund kräver kollektivavtal? Ett rykte säger att Oracle då kan komma att dra sig ur Sverige.

SVAR: Vi kommenterar inte rykten. Oracle Svenska har en omfattande verksamhet i Sverige – inom såväl forskning och utveckling som marknad och försäljning – och vi kommer att fortsätta att utvecklas tillsammans med våra kunder.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Klart med nya löner i callcenterbranschen

Avtalet för callcenter är klart. I år blir löneökningen 3 procent. Anställda får en dag kortare arbetstid per år och deltidsanställda får övertidsersättning. Den extra ersättningen för den som jobbar under pingsten försvinner.
David Österberg, Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 15:27
Anställd på callcenter
Ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen ger arbetsgivarna rätt att införa delade pass. Den extra ersättningen för pingsthelgen försvinner - men höjs för andra storhelger. Colourbox

Förra veckan kom Unionen och Almega överens om ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen. Avtalet ger 5,5 procents löneökningar på två år och en dags arbetstidsförkortning per år. Deltidsanställda får övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie tid.

Arbetstidsförkortningen är värd 0,5 procent. Det betyder att lönerna hade kunnat höjas mer om Unionen hade avstått kravet på kortare arbetstid. När Kollega gjorde en rundringning bland Unionenklubbar tidigare under hösten tyckte facken på Transcom i Örebro och Eskilstuna att högre lön var viktigare än kortare arbetstid.

– Alla låginkomsttagare, i alla fall i den här branschen, hade hellre tagit 0,5 procent lönelyft än en extra ledig dag eftersom det leder till mer ekonomisk stabilitet, sa Björn Axelsson, klubbordförande i Eskilstuna.

Men enligt Max Wivhagen är kortare arbetstid en väldigt viktig fråga för Unionens medlemmar.

– Med tanke på att all tid räknas så arbetar våra medlemmar konstant under arbetsdagen, förutom på kollektivavtalade raster och pauser. Det finns ofta inget utrymme att ta det lite lugnt på jobbet som det finns på många andra avtalsområden.

Ersättning för storhelg försvinner

Tidigare avtal gav storhelgsersättning för den som jobbade under pingsthelgen. Den ersättningen är nu borta.

– Annandag pingst är ingen röd dag längre så det är rimligt att storhelgsersättning vid arbete inte ska gälla då. Samtidigt kunde vi inte gå med på att sänka avtalets värde. Vi kom överens om en höjning av ersättningen för de kvarvarande storhelgerna. Höjningen blev tio kronor extra per timme, säger Max Wivhagen.

Möjligt att införa delade pass

Arbetsgivare får också möjlighet att införa delade pass. Det innebär att en anställd först kan arbeta ett morgonpass, ha ett uppehåll på några timmar och sedan jobba ett kvällspass. Tidigare fanns en spärr som innebar att en anställd som längst kunde ha 90 minuters uppehåll mellan två pass.

– Årets uppgörelse ger möjligheten att ingå överenskommelse om längre uppehåll mellan passen för den som vill men ingen får tvingas till en sådan överenskommelse, säger Max Wivhagen.

Ska meddela klubben 

Arbetsgivaren ska dessutom meddela klubben att sådan överenskommelse har ingåtts – och får inte villkora den fortsatta anställningen med att någon måste ingå en sådan överenskommelse. Arbetsgivaren kan inte heller villkora nyanställningar med krav på delade pass.

– Om arbetsgivaren ändå skulle göra det behöver individen bara kontakta sin lokala klubb eller Unionen regionalt om det inte finns klubb. Arbetsgivaren riskerar då att förlora möjligheten att ingå den typen av överenskommelse på arbetsplatsen, säger Max Wivhagen.

Individen kan dessutom säga upp sin överenskommelse med arbetsgivaren utan att anställningsavtalet eller sysselsättningsgraden påverkas.

Callcenteravtalet i korthet

  • Det nya avtalet gäller från den 1 november 2025. Lönepotten är 3,0 procent i år. Nästa år är den 2,5 procent.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 20 år är 21 097 kronor i år och 21 624 kronor nästa år.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 24 år är 24 458 kronor i år och 25 069 kronor nästa år.
  • Från och med nästa år får anställda en dags arbetstidsförkortning per år.
  • Deltidsanställda får rätt till övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie arbetstid.
  • Pingsten räknas inte längre som storhelg. I stället höjs lönetillägget för övriga storhelger.
  • Arbetsgivare får möjlighet att införa delade pass.