Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Oh My går mot strömmen - skriver nytt kollektivavtal

De flesta företag i kommunikationsbranschen saknar kollektivavtal. Företaget Oh My har precis tagit fram ett nytt, uppgraderat – och menar att det är en väg till framgång.
– Vi ser det inte som en motsättning utan snarare att det går hand i hand, säger vd:n Sara Thun.
Oscar Broström Publicerad
Christian Gustavsson/Kristofer Hedlund
Sara Thun, vd på Oh My, tror att kollektivavtal och schyssta villkor är en framgångsfaktor. Christian Gustavsson/Kristofer Hedlund

Betald terapi, ledigt för att gå till MVC, BVC och läkare, samt expressbetalning till frilansare.  

Det är några av de nya förmåner som medarbetarna på Oh My varit med om att ta fram i sitt nya kollektivavtal. I medie- och kommunikationsbranschen står många företag utan kollektivavtal, men Oh My har valt att gå en annan väg. 

– Att vara schysst är en grundpelare hos oss. Den har också visat sig vara en framgångsfaktor. Det har gått väldigt bra för Oh My under pandemiåret, säger Sara Thun, vd. 

"Handlar om långsiktig lönsamhet"

Bakgrunden till företagets strategi vilar på flera ben. Redan innan Oh My tecknade sitt första kollektivavtal ville företaget vara en god aktör och stå för bra värderingar. I dag gäller alltjämt det, men man ser också medarbetarnas lojalitet och välmående på jobbet som ett recept på framgång. 

– Det handlar om långsiktig lönsamhet. Det är medarbetaren som ska leverera något till våra kunder. Och känner sig inte medarbetaren motiverad så kommer den inte leverera lika bra. 

Man kan misstänka att vissa företag tänker att lönsamhet går före att ha bra villkor. Men ni tänker annorlunda? 
– Ja, vi ser det inte som en motsättning utan snarare att det går hand i hand. I rollen som vd, när man sitter i styrelsemöten, så pratar man ofta om siffror och vinstmarginal. Då kan det vara lätt att stirra sig blind på snabba lösningar för att få till bra lönsamhet, och då kanske schysst villkor och att tänka på medarbetare inte är det snabbaste sättet att tjäna pengar. 

Finns "glamfaktor"

I just medie- och kommunikationsbranschen är många företag inte anslutna till kollektivavtal. Sara Thun tror att det beror på flera saker.  

– Det finns en glamfaktor kvar i kommunikationsbranschen. Det är också många unga som arbetar i branschen, och då värdesätter man nog inte tjänstepension och sådana frågor lika högt och de har inte lyfts. Det är nog en anledning till att många inte har kollektivavtal; det har inte krävts av medarbetare.  

Det har blivit gratis afterwork i stället? 
– Det har nog varit högre prio. Och från ett arbetsgivarperspektiv så är det otroligt mycket billigare att bjuda på det, så blir alla glada. Men det går till en viss gräns, men sedan inser många att det inte är det viktigaste. 

Facket: Det är otroligt bra

Oh My bildades 2011 och fyller alltså tio år i år. Det nya kollektivavtalet – som inte är helt klart ännu, några detaljer återstår – ses internt som en jubileumspresent till dem själva. 

Vad som skulle ingå och vad som skulle plussas på, utöver de villkor som fanns, togs fram genom medarbetarenkäter och dialog mellan fackklubben och arbetsgivaren. Maja Wijkström, ordförande för Unionenklubben, beskriver processen med det nya kollektivavtalet som ”friktionsfri”. 

– Vi från fackklubben tycker självklart att det är helt otroligt bra. Men det är inte förvånade, det går i linje med hur vi arbetat länge på Oh My. Vi kände att vi är bättre än kollektivavtalet, att vi kan få bättre villkor, att vi är ännu schysstare. Det är väldigt fint att vi kan göra det här, säger hon. 

"Viktigt för våra kunder"

Det viktigaste för medarbetarna var betald terapi. Sedan kom punkter som möjlighet att gå till MVC eller BVC (utan förväntan att ta igen den tiden senare) och expressbetalning till konsulter och frilansare, som ska kunna få betalt inom fem dagar. 

Oh My hoppas att kollektivavtalet ska bli en inspiration för andra företag inom branschen och har startat en inspirationssajt för att beskriva arbetet med avtalet. Och Sara Thun är mån om att trycka på att det här inte bara handlar om att vara god för sakens skull – företaget tjänar också på det i längden. 

– Vi jobbar med kunder och långsiktiga relationer. Det är viktigt för våra kunder att ha kontakter på Oh My som är långsiktiga. Det är många som byter jobb ofta och man tappar mycket om man hela tiden byter ut medarbetare. Medarbetarna är – definitivt i vår bransch, men kanske i alla branscher – den viktigaste faktorn för framgång. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Hårt motstånd mot kortad arbetstid

I snart 30 år har Unionen jobbat för att sänka arbetstiden med två timmar i veckan. Nu är striden om arbetstiden hetare än någonsin.
David Österberg, Ola Rennstam Publicerad 10 mars 2025, kl 06:01
En klocka och fingrar på ett tangentbord
I årets avtalsrörelse är kortare arbetstid en av de frågor som Unionen prioriterar. Foto: TT/Shutterstock

År 1998 satte facken inom industrin upp ett långsiktigt mål: arbetstiden skulle kortas med 100 timmar per år. I dag, 27 år senare, finns ännu inget centralt kollektivavtal där arbetstiden är 100 timmar kortare per år. Kortast arbetstid – runt 65 timmar mindre per år – finns i avtalet med Teknikarbetsgivarna.

I årets avtalsrörelse är kortare arbetstid en av de frågor som Unionen prioriterar. Men motståndet från arbetsgivarna är massivt – och de delegationer Kollega har pratat med – tror att arbetstidsförkortning blir den stora stötestenen. Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef, håller med.

Martin Wästfeldt

– Det finns ett jättehårt motstånd i den här frågan hos alla våra motparter. Det har det alltid funnits. När arbetstiden kortas finns mindre tillgänglig arbetstid för att bedriva produktion, att hålla i gång en verksamhet, att utföra tjänster. Likafullt har vi bestämt oss för att hålla i det här målet på 100 timmar.

I de fall vi har system för arbetstidsförkortning vill vi utöka dem, i de fall vi inte har system vill vi införa sådana.

Kan ni nå 100 timmars arbetstidsförkortning redan i årets avtalsrörelse?

– Den här typen av reformer kräver uthållighet. Att genomföra flexpension fullt ut tog tio år. Att korta arbetstiden med 65 timmar årligen gjorde vi mellan 1998 och 2007. Saker tar tid i kollektivavtalsförhandlingar.

Ska en del av det löneutrymmet på 4,2 procent användas till att korta arbetstiden?

– Ja, vår inställning är att vi betalar för kortare arbetstid. Men om det blir så som många tror, att kortare arbetstid leder till högre effektivitet och därmed högre produktivitet, då har vi ett större utrymme att förhandla om nästa gång.

Är risken hög för konflikt?

– Man kan aldrig bortse från att det kan bli konflikt, men vårt mål är att komma överens.

Hur ser du på arbetsgivarnas inställning att det är svårt att förhandla om kortare arbetstid samtidigt som det finns en diskussion om lagstiftad arbetstidsförkortning?

– Diskussionen om lagstiftning är inte ny. År 2001 fanns mycket mer långtgående lagstiftningsidéer än det finns nu. Då fanns en statlig utredning som jobbade med de här frågorna. Däremot är kanske diskussionen i samhället lite hetare nu.

Vilken blir den största stötestenen i den kommande avtalsrörelsen?

Anders Holger-Nilsson, ordförande branschdelegationen Handel & Visita: 
− Arbetstidsförkortningen, definitivt. Problemet är att vi inte är klara med avsättningarna till flexpension på våra områden. Ska vi lösa flexpensionen och arbetstidsförkortningen samtidigt finns risken att det kommer att påverka utrymmet för löneökningar – och då är det många medlemmar som kommer att bli irriterade. För det är lön som folk behöver i dag.

– Flexpension och arbetstidsförkortning är extremt tunga krav. Min känsla är att årets avtalsrörelse kommer bli tuffare än de jag varit med om tidigare och att det kommer att skramlas från båda håll. Arbetstidsförkortningen sitter nämligen hårdare inne hos våra motparter än flexpensionen.

– Historiskt har våra medlemmar alltid värdesatt lön mest, men nu när arbetstidsförkortning är på tapeten vill de också ha det. Vi jobbar som bekant mycket i dag och man behöver återhämtning.

 

stefan

Stefan Arvidsson, ordförande branschdelegationen Tjänster och Säkerhet (Almega):
– Det kommer att bli tuffa diskussioner om arbetstidsförkortningen. Om arbetsgivarna inom industrin är motståndare till idén så har vi det i vår delegation inte direkt lättare med Almega, där utbyggnaden av flexpensionen är kvar. Samtidigt vill ingen ha lagstiftning, att politikerna ska in och röja i arbetstiderna.

– Arbetstidsförkortning är en vettig fråga att driva. Många av våra medlemmar jobbar för mycket och många tycker att det är dags att göra något åt det. Vi har en yngre generation som ska jobba tills de är 70. Ska man orka tror jag att vi måste börja bygga ut arbetstidsförkortningen i varje avtalsrörelse – det kanske inte kommer att märkas i början, men kommer att få effekt till slut.

 

James Jolly, ordförande branschdelegationen Transport: 
− Arbetstidsförkortning blir den stora grejen. Det är bra att det är en ny hjärtefråga för Unionen och det är något som våra medlemmar efterfrågar. Många känner sig slitna av hård arbetsbestlastning och av att jobba i slimmade organisationer, man behöver tid för återhämtning.

− Jag uppfattar det som att arbetsgivarna generellt tycker att våra krav om arbetstidsförkortning är uppåt väggarna. Det är inget vi kommer att lösa på en avtalsrörelse utan något vi successivt får jobba för, precis som vi gjorde med flexpensionen.

– Allt i en avtalsrörelse är inte lön, utan vi vill som vanligt få till villkorsförbättringar i avtalen. Bland annat förbättrade villkor för obekväm arbetstid, som är vanligt bland annat i hamnar och på flygplatser – det kommer vi inte att släppa. Men arbetstidsförkortningen blir den nya långtidsfrågan som vi kommer att jobba hårt för.

*Vad är en branschdelegation?
Unionen har 14 branschdelegationer, som representerar medlemmarna när nya centrala kollektivavtal förhandlas. Varje delegation ansvarar för flera kollektivavtal. Ledamöterna är valda av Unionens medlemmar.
 

Avtalen som har kortare arbetstid

Industriarbetsgivarna.

I avtalen för gruvor, svetsmekanisk industri, stål, metall och byggnadsämne finns arbetstidsförkortning på fyra dagar per år.

Innovations- och kemiindustrierna i Sverige.

Fyra dagar per år.

Gröna arbetsgivare.

I avtalet för virkesmätning finns arbetstidsförkortning på drygt 65,2 timmar per år.

Sveriges Textil- och modeföretag samt Teknikarbetsgivarna.

Varje vecka avsätts 82 minuter till en tidbank. Den som jobbar tvåskift får 202 minuter per vecka.

Energiföretagen.

63 timmar kortare arbetstid per år.

Fremia Samhall.

58 timmar och 20 minuter kortare arbetstid per år.

Avtalsrörelsen i korthet och Unionens krav

  • Löneökning: 4,2 procent på ett år.
  • Arbetstidsförkortning: kortad arbetstid i alla avtal.
  • Semester: rätt till förskottssemester.
  • Övertid: kompensation för deltidsanställda.
  • 3, 4 miljoner anställda omfattas av årets avtalsrörelse.
  • 500 kollektivavtal ska förhandlas varav 80 är Unionens. 
  • Unionen är nyckelaktör som en av parterna i industriavtalet, som sätter nivån (märket) för alla avtal. 
  • Detta avtal löper ut den 31 mars.