Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Oh My går mot strömmen - skriver nytt kollektivavtal

De flesta företag i kommunikationsbranschen saknar kollektivavtal. Företaget Oh My har precis tagit fram ett nytt, uppgraderat – och menar att det är en väg till framgång.
– Vi ser det inte som en motsättning utan snarare att det går hand i hand, säger vd:n Sara Thun.
Oscar Broström Publicerad
Christian Gustavsson/Kristofer Hedlund
Sara Thun, vd på Oh My, tror att kollektivavtal och schyssta villkor är en framgångsfaktor. Christian Gustavsson/Kristofer Hedlund

Betald terapi, ledigt för att gå till MVC, BVC och läkare, samt expressbetalning till frilansare.  

Det är några av de nya förmåner som medarbetarna på Oh My varit med om att ta fram i sitt nya kollektivavtal. I medie- och kommunikationsbranschen står många företag utan kollektivavtal, men Oh My har valt att gå en annan väg. 

– Att vara schysst är en grundpelare hos oss. Den har också visat sig vara en framgångsfaktor. Det har gått väldigt bra för Oh My under pandemiåret, säger Sara Thun, vd. 

"Handlar om långsiktig lönsamhet"

Bakgrunden till företagets strategi vilar på flera ben. Redan innan Oh My tecknade sitt första kollektivavtal ville företaget vara en god aktör och stå för bra värderingar. I dag gäller alltjämt det, men man ser också medarbetarnas lojalitet och välmående på jobbet som ett recept på framgång. 

– Det handlar om långsiktig lönsamhet. Det är medarbetaren som ska leverera något till våra kunder. Och känner sig inte medarbetaren motiverad så kommer den inte leverera lika bra. 

Man kan misstänka att vissa företag tänker att lönsamhet går före att ha bra villkor. Men ni tänker annorlunda? 
– Ja, vi ser det inte som en motsättning utan snarare att det går hand i hand. I rollen som vd, när man sitter i styrelsemöten, så pratar man ofta om siffror och vinstmarginal. Då kan det vara lätt att stirra sig blind på snabba lösningar för att få till bra lönsamhet, och då kanske schysst villkor och att tänka på medarbetare inte är det snabbaste sättet att tjäna pengar. 

Finns "glamfaktor"

I just medie- och kommunikationsbranschen är många företag inte anslutna till kollektivavtal. Sara Thun tror att det beror på flera saker.  

– Det finns en glamfaktor kvar i kommunikationsbranschen. Det är också många unga som arbetar i branschen, och då värdesätter man nog inte tjänstepension och sådana frågor lika högt och de har inte lyfts. Det är nog en anledning till att många inte har kollektivavtal; det har inte krävts av medarbetare.  

Det har blivit gratis afterwork i stället? 
– Det har nog varit högre prio. Och från ett arbetsgivarperspektiv så är det otroligt mycket billigare att bjuda på det, så blir alla glada. Men det går till en viss gräns, men sedan inser många att det inte är det viktigaste. 

Facket: Det är otroligt bra

Oh My bildades 2011 och fyller alltså tio år i år. Det nya kollektivavtalet – som inte är helt klart ännu, några detaljer återstår – ses internt som en jubileumspresent till dem själva. 

Vad som skulle ingå och vad som skulle plussas på, utöver de villkor som fanns, togs fram genom medarbetarenkäter och dialog mellan fackklubben och arbetsgivaren. Maja Wijkström, ordförande för Unionenklubben, beskriver processen med det nya kollektivavtalet som ”friktionsfri”. 

– Vi från fackklubben tycker självklart att det är helt otroligt bra. Men det är inte förvånade, det går i linje med hur vi arbetat länge på Oh My. Vi kände att vi är bättre än kollektivavtalet, att vi kan få bättre villkor, att vi är ännu schysstare. Det är väldigt fint att vi kan göra det här, säger hon. 

"Viktigt för våra kunder"

Det viktigaste för medarbetarna var betald terapi. Sedan kom punkter som möjlighet att gå till MVC eller BVC (utan förväntan att ta igen den tiden senare) och expressbetalning till konsulter och frilansare, som ska kunna få betalt inom fem dagar. 

Oh My hoppas att kollektivavtalet ska bli en inspiration för andra företag inom branschen och har startat en inspirationssajt för att beskriva arbetet med avtalet. Och Sara Thun är mån om att trycka på att det här inte bara handlar om att vara god för sakens skull – företaget tjänar också på det i längden. 

– Vi jobbar med kunder och långsiktiga relationer. Det är viktigt för våra kunder att ha kontakter på Oh My som är långsiktiga. Det är många som byter jobb ofta och man tappar mycket om man hela tiden byter ut medarbetare. Medarbetarna är – definitivt i vår bransch, men kanske i alla branscher – den viktigaste faktorn för framgång. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Två år med strejk: Så kringgår Tesla blockaden

Unionens sympatiåtgärd mot J&B Maskinteknik, som utför service på Teslas verkstäder, har inte haft någon större effekt.
– Tesla har hittat andra som utfört de uppgifterna, säger Zika Petrovic, ordförande i Unionen-klubben där.
Ändå fortsätter Unionen att blockera nya företag.
Sandra Lund, Ola Rennstam Publicerad 27 oktober 2025, kl 07:27
Två år efter att Tesla-strejken inleddes fortsätter Unionen sin blockad. Så försöker Tesla kringgå fackens åtgärder i Sverige.
Zika Petrovic, ordförande i Unionenklubben på J&B Maskinteknik tror inte att fackets sympatiåtgärder mot Tesla har haft någon större påverkan. Foto: Claudio Bresciani/TT och privat.

I dag, den 27 oktober, är det två år sedan Tesla-strejken bröt ut. 

Sedan dess har Unionen och flera andra fackförbund vidtagit en rad sympatiåtgärder för att få TM Sweden, som Teslas bolag i Sverige heter, att teckna kollektivavtal. 

De senaste veckorna har ett tiotal sådana konfliktåtgärder tillkommit. En av stridsåtgärderna kommer från Unionen, som nu har blockader på sammanlagt sex olika företag (se faktaruta nedan).

”Vi förlorar pengar”

Ett av företagen som befunnit sig i en blockad under ett års tid är J&B Maskinteknik. 

Den 19 november i fjol stoppades arbetet med all service av utrustning i Teslas verkstäder, som fordonslyftar och däckmaskiner. Då hade det bara gått några månader sedan J&B Maskinteknik tecknat ett nytt serviceavtal med just Tesla.

Vi står inte och faller med Tesla som kund, men det är klart att vi har förlorat mycket pengar på den här konflikten. Men det har inte lett till några besparingsåtgärder eller liknande, säger Zika Petrovic, ordförande i Unionenklubben på företaget.

”Tesla hittar sätt att kringgå”

Själv tror han inte att Teslas verksamhet har ”påverkats nämnvärt”.

Det har kanske blivit lite bökigare för dem men jag vet att de har hittat sätt att kringgå det, som att anlita enmansfirmor för att serva och laga våra lyftar. När det gäller vår utrustning som är mer tekniskt avancerad är det lätt att flyga in en expert från Tyskland. Ska det hända något i den här frågan måste vi få med de europeiska facken.

Unionen: Gör det besvärligt

Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef, säger att han inte förvånas, och att motparten är ett bolag med starkt ideologiskt motstånd och väldiga ekonomiska resurser. 

Företag i strid

  • WAECO Sweden WSE AB, blockad mot allt arbete som utförs för Tesla. Träder i kraft: 3 november 2025
  • J&B Maskinteknik Aktiebolag ska inte utföra någon service av utrustningen i Teslas verkstäder.  Trädde i kraft: November 2024
  • Tekniska verken i Linköping ska hindra nyanslutning av Teslas laddstolpar. Trädde i kraft: November 2024
  • Qvalify AB, blockad mot besiktning av Teslas maskiner. Trädde i kraft: November 2024.
  • Kiwa, blockad efter att Tesla börjat använda Kiwa i stället för Dekra. Trädde i kraft: Juli 2024
  • Dekra Industrial AB, blockad mot arbete för Tesla, inklusive fordonslyftar i Teslas verkstäder.  Trädde i kraft: Maj 2024
Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen.
Martin Wästfelt Foto: Unionen

Åtgärderna har ingen omedelbar effekt, som att verksamheten stoppas här och nu. Men de gör det besvärligare. TM Sweden tappar viss effektivitet och de bidrar till ökade kostnader. Det är sådant tryck som leder till att bolag kommer in i kollektivavtalssystemet. 

”Alla gillar inte Unionen”

Zika Petrovic, klubbordförande på J&B Maskinteknik, säger att reaktionerna på arbetsplatsen varit blandande.

Alla tycker inte om Unionen. Men på det stora hela vill medlemmarna värna den svenska modellen som vi är anslutna till. Det är beklagligt att den här konflikten inte kunnat lösas på annat sätt.

Martin Wästfelt är medveten om att alla medlemmar inte är glada i sympatiåtgärder på den egna arbetsplatsen. Eller sympatiåtgärder överhuvudtaget på företag som har kollektivavtal.

I grund och botten har vi ett starkt stöd för att stå upp för det här. Vi har goda exempel som Klarna, där vi har fått in stora företag som varit kraftiga motståndare i systemet. Det är ett enträget jobb, men förbaskat viktigt för att vår modell ska fungera. 

Alternativet är ju lagstiftning, då är det här mycket mer pragmatiskt för en väl fungerande arbetsmarknad.

”Finns alltid ett pris”

Martin Wästfelt tror att TM Sweden kommer att teckna ett kollektivavtal.

Det finns alltid ett pris för hur mycket det är värt om man vill bedriva verksamhet i Sverige. Och tumskruvarna dras åt, hårdare och hårdare.

Sympatiåtgärder

En sympatiåtgärd är när ett fackförbund stöttar det fack som ”egentligen” strejkar, som i det här fallet för att IF Metall ska få till ett kollektivavtal med TM Sweden.

Det är en stridsåtgärd fack får ta till, även när det råder så kallad fredsplikt, trots att det redan finns kollektivavtal hos andra arbetsgivare.