Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

Konsulter riskerar gå miste om stöd

Fordonstillverkaren AB Volvo har sagt upp avtal med 5 000 konsulter på grund av coronakrisen. Många av konsulterna är anställda på företag utan kollektivavtal vilket innebär att de inte har rätt till hjälp från TRR Trygghetsrådet.
Ola Rennstam Publicerad
Björn Larsson Rosvall/TT
Många konsulter riskerar att bli utan krisstöd eftersom de är anställda på företag som saknar kollektivavtal. Björn Larsson Rosvall/TT

I förra veckan kom beskedet att fordonsjätten AB Volvo permitterar 20 000 anställda i Sverige och stoppar all produktion. Nu kommer nästa smäll, 5 000 konsultavtal sägs upp.

Läs mer: Volvo permitterar alla anställda

Unionens regionkontor i Göteborg har varit i kontakt med många av de konsultföretag som hyr ut anställda till Volvo och vars kontrakt nu sagts upp. Flera av företagen saknar kollektivavtal, vilket innebär att de anställda riskerar att gå miste om omställningsstöd via TRR Trygghetsrådet.

Läs mer: Så funkar TRR TRygghetsrådet

– Dessa företag brukar hävda att de har bra och avtalsenliga anställningsvillkor, men har de inte kollektivavtal då finns inte omställningsstödet på plats för personalen som helt enkelt hamnar i en tuffare situation, säger Marcus Jidetoft, regional ombudsman.

Det är inte säkert att konsultbolagen varslar sin personal bara för att Volvo säger upp kontrakten, men mycket talar för att det blir så enligt Marcus Jidetoft.

– Ett konsultbolag som inte längre kan sälja sina tjänster måste se över sin ekonomi. Måste man varsla tror jag inte att bolaget, med tanke på den ekonomiska situation man befinner sig i, är villigt att köpa omställningsstödet ute på stan. De anställda har inte den tryggheten som kollektivavtalet hade gett, säger han.

Många av konsultbolagen som kontaktat Unionen vill teckna så kallat korttidsavtal. Men för de bolag som saknar kollektivavtal måste de först komma överens med 70 procent av sina anställda och skriva individuella avtal med varje person.

– Det blir jobbigt för dem, speciellt på ett större bolag där vi pratar om hundratals anställda. Har man kollektivavtal behöver man bara komma överens med Unionen, säger Marcus Jidetoft.

Ett av många konsultföretag som, fram till i måndags, hade uppdrag på lastbilstillverkaren AB Volvo är Sigma IT som har kollektivavtal med Unionen.

– Det är inte ovanligt att konsultuppdrag tar slut, men kanske inte just på detta sätt eller i denna omfattning. Våra medlemmar är ju trots allt anställda på Sigma och inte på Volvo, förhoppningsvis innebär det nya möjligheter, säger Casper Enhörning, ordförande i Unionenklubben på Sigma IT.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Två år med strejk: Så kringgår Tesla blockaden

Unionens sympatiåtgärd mot J&B Maskinteknik, som utför service på Teslas verkstäder, har inte haft någon större effekt.
– Tesla har hittat andra som utfört de uppgifterna, säger Zika Petrovic, ordförande i Unionen-klubben där.
Ändå fortsätter Unionen att blockera nya företag.
Sandra Lund, Ola Rennstam Publicerad 27 oktober 2025, kl 07:27
Två år efter att Tesla-strejken inleddes fortsätter Unionen sin blockad. Så försöker Tesla kringgå fackens åtgärder i Sverige.
Zika Petrovic, ordförande i Unionenklubben på J&B Maskinteknik tror inte att fackets sympatiåtgärder mot Tesla har haft någon större påverkan. Foto: Claudio Bresciani/TT och privat.

I dag, den 27 oktober, är det två år sedan Tesla-strejken bröt ut. 

Sedan dess har Unionen och flera andra fackförbund vidtagit en rad sympatiåtgärder för att få TM Sweden, som Teslas bolag i Sverige heter, att teckna kollektivavtal. 

De senaste veckorna har ett tiotal sådana konfliktåtgärder tillkommit. En av stridsåtgärderna kommer från Unionen, som nu har blockader på sammanlagt sex olika företag (se faktaruta nedan).

”Vi förlorar pengar”

Ett av företagen som befunnit sig i en blockad under ett års tid är J&B Maskinteknik. 

Den 19 november i fjol stoppades arbetet med all service av utrustning i Teslas verkstäder, som fordonslyftar och däckmaskiner. Då hade det bara gått några månader sedan J&B Maskinteknik tecknat ett nytt serviceavtal med just Tesla.

Vi står inte och faller med Tesla som kund, men det är klart att vi har förlorat mycket pengar på den här konflikten. Men det har inte lett till några besparingsåtgärder eller liknande, säger Zika Petrovic, ordförande i Unionenklubben på företaget.

”Tesla hittar sätt att kringgå”

Själv tror han inte att Teslas verksamhet har ”påverkats nämnvärt”.

Det har kanske blivit lite bökigare för dem men jag vet att de har hittat sätt att kringgå det, som att anlita enmansfirmor för att serva och laga våra lyftar. När det gäller vår utrustning som är mer tekniskt avancerad är det lätt att flyga in en expert från Tyskland. Ska det hända något i den här frågan måste vi få med de europeiska facken.

Unionen: Gör det besvärligt

Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef, säger att han inte förvånas, och att motparten är ett bolag med starkt ideologiskt motstånd och väldiga ekonomiska resurser. 

Företag i strid

  • WAECO Sweden WSE AB, blockad mot allt arbete som utförs för Tesla. Träder i kraft: 3 november 2025
  • J&B Maskinteknik Aktiebolag ska inte utföra någon service av utrustningen i Teslas verkstäder.  Trädde i kraft: November 2024
  • Tekniska verken i Linköping ska hindra nyanslutning av Teslas laddstolpar. Trädde i kraft: November 2024
  • Qvalify AB, blockad mot besiktning av Teslas maskiner. Trädde i kraft: November 2024.
  • Kiwa, blockad efter att Tesla börjat använda Kiwa i stället för Dekra. Trädde i kraft: Juli 2024
  • Dekra Industrial AB, blockad mot arbete för Tesla, inklusive fordonslyftar i Teslas verkstäder.  Trädde i kraft: Maj 2024
Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen.
Martin Wästfelt Foto: Unionen

Åtgärderna har ingen omedelbar effekt, som att verksamheten stoppas här och nu. Men de gör det besvärligare. TM Sweden tappar viss effektivitet och de bidrar till ökade kostnader. Det är sådant tryck som leder till att bolag kommer in i kollektivavtalssystemet. 

”Alla gillar inte Unionen”

Zika Petrovic, klubbordförande på J&B Maskinteknik, säger att reaktionerna på arbetsplatsen varit blandande.

Alla tycker inte om Unionen. Men på det stora hela vill medlemmarna värna den svenska modellen som vi är anslutna till. Det är beklagligt att den här konflikten inte kunnat lösas på annat sätt.

Martin Wästfelt är medveten om att alla medlemmar inte är glada i sympatiåtgärder på den egna arbetsplatsen. Eller sympatiåtgärder överhuvudtaget på företag som har kollektivavtal.

I grund och botten har vi ett starkt stöd för att stå upp för det här. Vi har goda exempel som Klarna, där vi har fått in stora företag som varit kraftiga motståndare i systemet. Det är ett enträget jobb, men förbaskat viktigt för att vår modell ska fungera. 

Alternativet är ju lagstiftning, då är det här mycket mer pragmatiskt för en väl fungerande arbetsmarknad.

”Finns alltid ett pris”

Martin Wästfelt tror att TM Sweden kommer att teckna ett kollektivavtal.

Det finns alltid ett pris för hur mycket det är värt om man vill bedriva verksamhet i Sverige. Och tumskruvarna dras åt, hårdare och hårdare.

Sympatiåtgärder

En sympatiåtgärd är när ett fackförbund stöttar det fack som ”egentligen” strejkar, som i det här fallet för att IF Metall ska få till ett kollektivavtal med TM Sweden.

Det är en stridsåtgärd fack får ta till, även när det råder så kallad fredsplikt, trots att det redan finns kollektivavtal hos andra arbetsgivare.