Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

De fick kollektivavtal 2013 – vad ledde det till?

Varje år tecknas det hundratals kollektivavtal i Sverige. Hur blir det sedan? Vi frågade några av de som fick ett avtal på sin arbetsplats under 2013 - vad ledde det till?
Publicerad

Jan Mario Vangen, klubbordförande på telemarketingbolaget Makalös i Karlstad som fick avtal för ett och ett halvt år sedan. Läs mer om Makalös avtal här.
Vilka var fördelarna med det nya avtalet?

- Att vi tillsammans kan göra skillnad när det handlar om arbetsmiljö och löner. Det är bra för jämställdheten på företaget. När det kommer till kvinnors och mäns löner har vi fått mer att säga till om.

- Tryggheten för medlemmarna är viktig. De vet att de alltid kan vända sig till oss i styrelsen om något hänt, och de vet att företaget inte kan göra precis som det vill.

Kan du också nämna några nackdelar, som avtalet fört med sig?

- Det skulle väl vara att företagets inställning till kollektivavtalet inte är så bra. Om det är något som är dåligt skyller de det ofta på facket och avtalet. De säger det inte rakt ut, men de kan säga att ”vi fick inte den här kunden, de valde ett företag som inte har kollektivavtal”.


Lars Pettersson, arbetar på Värnhems trafikskola i Malmö, som haft kollektivavtal sedan december 2013, som Kollega har rapporterat om tidigare. 
Vilka var fördelarna med det nya avtalet?

- Att företaget gick med på att teckna kollektivavtal och att vi nu har rätt till tjänstepension.

- Vi har haft en löneutveckling som har varit väldigt ojämn och har sett fram emot att få en årlig löneförhöjning. Avtalet gör att vi har något som backar upp oss och något att luta oss mot.

Kan du också nämna några nackdelar, som avtalet fört med sig?

- Det känns fortfarande som att företaget är väldigt negativt till kollektivavtal och försöker krypa runt det.

- Vi har inte fått någon löneförhöjning i år eftersom de påstår att de inte har känt till att vi har rätt till det.


Richard Johnson, arbetsplatsombud på callcenterföretaget Provoice i Göteborg, som fick kollektivavtal förra hösten. Vilka var fördelarna med det nya avtalet?

– Det är att vi har en garantilön, förut hade vi bara timlön så det är en förbättring.
– Det är mer ordning och reda på grejerna än tidigare och jag upplever inget knorr från arbetsgivaren kring avtalet utan det funkar bra.

Kan du också nämna några nackdelar, som avtalet fört med sig?

– Nackdelen är som sagt att vi har garantilön och inte månadslön. Det innebär att det krävs att man är där varje timma annars får man inte sin garantilön, men det är så avtalet är skrivet. Vi har en väldigt hög personalomsättning, det är ju mycket ungdomar som jobba här.

Tidigare artiklar om Provoice:
Vi vill uppfattas som mer seriösa
Öppnar säljaravtal

 

Kollega
brev@kollega.se

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Två år med strejk: Så kringgår Tesla blockaden

Unionens sympatiåtgärd mot J&B Maskinteknik, som utför service på Teslas verkstäder, har inte haft någon större effekt.
– Tesla har hittat andra som utfört de uppgifterna, säger Zika Petrovic, ordförande i Unionen-klubben där.
Ändå fortsätter Unionen att blockera nya företag.
Sandra Lund, Ola Rennstam Publicerad 27 oktober 2025, kl 07:27
Två år efter att Tesla-strejken inleddes fortsätter Unionen sin blockad. Så försöker Tesla kringgå fackens åtgärder i Sverige.
Zika Petrovic, ordförande i Unionenklubben på J&B Maskinteknik tror inte att fackets sympatiåtgärder mot Tesla har haft någon större påverkan. Foto: Claudio Bresciani/TT och privat.

I dag, den 27 oktober, är det två år sedan Tesla-strejken bröt ut. 

Sedan dess har Unionen och flera andra fackförbund vidtagit en rad sympatiåtgärder för att få TM Sweden, som Teslas bolag i Sverige heter, att teckna kollektivavtal. 

De senaste veckorna har ett tiotal sådana konfliktåtgärder tillkommit. En av stridsåtgärderna kommer från Unionen, som nu har blockader på sammanlagt sex olika företag (se faktaruta nedan).

”Vi förlorar pengar”

Ett av företagen som befunnit sig i en blockad under ett års tid är J&B Maskinteknik. 

Den 19 november i fjol stoppades arbetet med all service av utrustning i Teslas verkstäder, som fordonslyftar och däckmaskiner. Då hade det bara gått några månader sedan J&B Maskinteknik tecknat ett nytt serviceavtal med just Tesla.

Vi står inte och faller med Tesla som kund, men det är klart att vi har förlorat mycket pengar på den här konflikten. Men det har inte lett till några besparingsåtgärder eller liknande, säger Zika Petrovic, ordförande i Unionenklubben på företaget.

”Tesla hittar sätt att kringgå”

Själv tror han inte att Teslas verksamhet har ”påverkats nämnvärt”.

Det har kanske blivit lite bökigare för dem men jag vet att de har hittat sätt att kringgå det, som att anlita enmansfirmor för att serva och laga våra lyftar. När det gäller vår utrustning som är mer tekniskt avancerad är det lätt att flyga in en expert från Tyskland. Ska det hända något i den här frågan måste vi få med de europeiska facken.

Unionen: Gör det besvärligt

Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef, säger att han inte förvånas, och att motparten är ett bolag med starkt ideologiskt motstånd och väldiga ekonomiska resurser. 

Företag i strid

  • WAECO Sweden WSE AB, blockad mot allt arbete som utförs för Tesla. Träder i kraft: 3 november 2025
  • J&B Maskinteknik Aktiebolag ska inte utföra någon service av utrustningen i Teslas verkstäder.  Trädde i kraft: November 2024
  • Tekniska verken i Linköping ska hindra nyanslutning av Teslas laddstolpar. Trädde i kraft: November 2024
  • Qvalify AB, blockad mot besiktning av Teslas maskiner. Trädde i kraft: November 2024.
  • Kiwa, blockad efter att Tesla börjat använda Kiwa i stället för Dekra. Trädde i kraft: Juli 2024
  • Dekra Industrial AB, blockad mot arbete för Tesla, inklusive fordonslyftar i Teslas verkstäder.  Trädde i kraft: Maj 2024
Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen.
Martin Wästfelt Foto: Unionen

Åtgärderna har ingen omedelbar effekt, som att verksamheten stoppas här och nu. Men de gör det besvärligare. TM Sweden tappar viss effektivitet och de bidrar till ökade kostnader. Det är sådant tryck som leder till att bolag kommer in i kollektivavtalssystemet. 

”Alla gillar inte Unionen”

Zika Petrovic, klubbordförande på J&B Maskinteknik, säger att reaktionerna på arbetsplatsen varit blandande.

Alla tycker inte om Unionen. Men på det stora hela vill medlemmarna värna den svenska modellen som vi är anslutna till. Det är beklagligt att den här konflikten inte kunnat lösas på annat sätt.

Martin Wästfelt är medveten om att alla medlemmar inte är glada i sympatiåtgärder på den egna arbetsplatsen. Eller sympatiåtgärder överhuvudtaget på företag som har kollektivavtal.

I grund och botten har vi ett starkt stöd för att stå upp för det här. Vi har goda exempel som Klarna, där vi har fått in stora företag som varit kraftiga motståndare i systemet. Det är ett enträget jobb, men förbaskat viktigt för att vår modell ska fungera. 

Alternativet är ju lagstiftning, då är det här mycket mer pragmatiskt för en väl fungerande arbetsmarknad.

”Finns alltid ett pris”

Martin Wästfelt tror att TM Sweden kommer att teckna ett kollektivavtal.

Det finns alltid ett pris för hur mycket det är värt om man vill bedriva verksamhet i Sverige. Och tumskruvarna dras åt, hårdare och hårdare.

Sympatiåtgärder

En sympatiåtgärd är när ett fackförbund stöttar det fack som ”egentligen” strejkar, som i det här fallet för att IF Metall ska få till ett kollektivavtal med TM Sweden.

Det är en stridsåtgärd fack får ta till, även när det råder så kallad fredsplikt, trots att det redan finns kollektivavtal hos andra arbetsgivare.