Hoppa till huvudinnehåll
Avtal

De fick kollektivavtal 2013 – vad ledde det till?

Varje år tecknas det hundratals kollektivavtal i Sverige. Hur blir det sedan? Vi frågade några av de som fick ett avtal på sin arbetsplats under 2013 - vad ledde det till?
Publicerad

Jan Mario Vangen, klubbordförande på telemarketingbolaget Makalös i Karlstad som fick avtal för ett och ett halvt år sedan. Läs mer om Makalös avtal här.
Vilka var fördelarna med det nya avtalet?

- Att vi tillsammans kan göra skillnad när det handlar om arbetsmiljö och löner. Det är bra för jämställdheten på företaget. När det kommer till kvinnors och mäns löner har vi fått mer att säga till om.

- Tryggheten för medlemmarna är viktig. De vet att de alltid kan vända sig till oss i styrelsen om något hänt, och de vet att företaget inte kan göra precis som det vill.

Kan du också nämna några nackdelar, som avtalet fört med sig?

- Det skulle väl vara att företagets inställning till kollektivavtalet inte är så bra. Om det är något som är dåligt skyller de det ofta på facket och avtalet. De säger det inte rakt ut, men de kan säga att ”vi fick inte den här kunden, de valde ett företag som inte har kollektivavtal”.


Lars Pettersson, arbetar på Värnhems trafikskola i Malmö, som haft kollektivavtal sedan december 2013, som Kollega har rapporterat om tidigare. 
Vilka var fördelarna med det nya avtalet?

- Att företaget gick med på att teckna kollektivavtal och att vi nu har rätt till tjänstepension.

- Vi har haft en löneutveckling som har varit väldigt ojämn och har sett fram emot att få en årlig löneförhöjning. Avtalet gör att vi har något som backar upp oss och något att luta oss mot.

Kan du också nämna några nackdelar, som avtalet fört med sig?

- Det känns fortfarande som att företaget är väldigt negativt till kollektivavtal och försöker krypa runt det.

- Vi har inte fått någon löneförhöjning i år eftersom de påstår att de inte har känt till att vi har rätt till det.


Richard Johnson, arbetsplatsombud på callcenterföretaget Provoice i Göteborg, som fick kollektivavtal förra hösten. Vilka var fördelarna med det nya avtalet?

– Det är att vi har en garantilön, förut hade vi bara timlön så det är en förbättring.
– Det är mer ordning och reda på grejerna än tidigare och jag upplever inget knorr från arbetsgivaren kring avtalet utan det funkar bra.

Kan du också nämna några nackdelar, som avtalet fört med sig?

– Nackdelen är som sagt att vi har garantilön och inte månadslön. Det innebär att det krävs att man är där varje timma annars får man inte sin garantilön, men det är så avtalet är skrivet. Vi har en väldigt hög personalomsättning, det är ju mycket ungdomar som jobba här.

Tidigare artiklar om Provoice:
Vi vill uppfattas som mer seriösa
Öppnar säljaravtal

 

Kollega
brev@kollega.se

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Avtal

Klart med nya löner i callcenterbranschen

Avtalet för callcenter är klart. I år blir löneökningen 3 procent. Anställda får en dag kortare arbetstid per år och deltidsanställda får övertidsersättning. Den extra ersättningen för den som jobbar under pingsten försvinner.
David Österberg, Ola Rennstam Publicerad 5 november 2025, kl 15:27
Anställd på callcenter
Ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen ger arbetsgivarna rätt att införa delade pass. Den extra ersättningen för pingsthelgen försvinner - men höjs för andra storhelger. Colourbox

Förra veckan kom Unionen och Almega överens om ett nytt kollektivavtal för callcenterbranschen. Avtalet ger 5,5 procents löneökningar på två år och en dags arbetstidsförkortning per år. Deltidsanställda får övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie tid.

Arbetstidsförkortningen är värd 0,5 procent. Det betyder att lönerna hade kunnat höjas mer om Unionen hade avstått kravet på kortare arbetstid. När Kollega gjorde en rundringning bland Unionenklubbar tidigare under hösten tyckte facken på Transcom i Örebro och Eskilstuna att högre lön var viktigare än kortare arbetstid.

– Alla låginkomsttagare, i alla fall i den här branschen, hade hellre tagit 0,5 procent lönelyft än en extra ledig dag eftersom det leder till mer ekonomisk stabilitet, sa Björn Axelsson, klubbordförande i Eskilstuna.

Men enligt Max Wivhagen är kortare arbetstid en väldigt viktig fråga för Unionens medlemmar.

– Med tanke på att all tid räknas så arbetar våra medlemmar konstant under arbetsdagen, förutom på kollektivavtalade raster och pauser. Det finns ofta inget utrymme att ta det lite lugnt på jobbet som det finns på många andra avtalsområden.

Ersättning för storhelg försvinner

Tidigare avtal gav storhelgsersättning för den som jobbade under pingsthelgen. Den ersättningen är nu borta.

– Annandag pingst är ingen röd dag längre så det är rimligt att storhelgsersättning vid arbete inte ska gälla då. Samtidigt kunde vi inte gå med på att sänka avtalets värde. Vi kom överens om en höjning av ersättningen för de kvarvarande storhelgerna. Höjningen blev tio kronor extra per timme, säger Max Wivhagen.

Möjligt att införa delade pass

Arbetsgivare får också möjlighet att införa delade pass. Det innebär att en anställd först kan arbeta ett morgonpass, ha ett uppehåll på några timmar och sedan jobba ett kvällspass. Tidigare fanns en spärr som innebar att en anställd som längst kunde ha 90 minuters uppehåll mellan två pass.

– Årets uppgörelse ger möjligheten att ingå överenskommelse om längre uppehåll mellan passen för den som vill men ingen får tvingas till en sådan överenskommelse, säger Max Wivhagen.

Ska meddela klubben 

Arbetsgivaren ska dessutom meddela klubben att sådan överenskommelse har ingåtts – och får inte villkora den fortsatta anställningen med att någon måste ingå en sådan överenskommelse. Arbetsgivaren kan inte heller villkora nyanställningar med krav på delade pass.

– Om arbetsgivaren ändå skulle göra det behöver individen bara kontakta sin lokala klubb eller Unionen regionalt om det inte finns klubb. Arbetsgivaren riskerar då att förlora möjligheten att ingå den typen av överenskommelse på arbetsplatsen, säger Max Wivhagen.

Individen kan dessutom säga upp sin överenskommelse med arbetsgivaren utan att anställningsavtalet eller sysselsättningsgraden påverkas.

Callcenteravtalet i korthet

  • Det nya avtalet gäller från den 1 november 2025. Lönepotten är 3,0 procent i år. Nästa år är den 2,5 procent.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 20 år är 21 097 kronor i år och 21 624 kronor nästa år.
  • Lägstalönen för den som har fyllt 24 år är 24 458 kronor i år och 25 069 kronor nästa år.
  • Från och med nästa år får anställda en dags arbetstidsförkortning per år.
  • Deltidsanställda får rätt till övertidsersättning när de jobbar mer än sin ordinarie arbetstid.
  • Pingsten räknas inte längre som storhelg. I stället höjs lönetillägget för övriga storhelger.
  • Arbetsgivare får möjlighet att införa delade pass.