Det eldhav i Mont Blanc-tunneln som tog 39 människors liv den 24 mars 1999 uppstod sedan en belgisk Volvo FH12 börjat brinna. Därför är Volvo Lastvagnar en av de sexton parter som står åtalade i den brottsmålsrättegång som inleddes i går.
- Det var ju en räcka fasansfulla omständigheter som ledde fram till katastrofen och det är viktigt för de anhöriga att de får veta mer om vad som hände, säger Claes Claeson.
Han är inte särskilt orolig för Volvo Lastvagnars del.
- Vi kan bara fällas om rätten finner att lastbilen haft ett konstruktions- eller tillverkningsfel som vi undanlåtit att åtgärda. Men ingen av de teorier som experterna tagit fram tyder på det.
- Den teori vi tror kan stämma är att ett otroligt kraftigt oljeläckage uppstått i bilen. Men det finns många möjliga orsaker och när en bil brunnit i tusen graders hetta i femtio timmar finns inte mycket kvar att undersöka.
Claes Claeson hoppas att rättegången ska leda fram till en säkrare trafikmiljö i Europa.
- Det är det enda positiva som kan komma ur det här. Att man drar lärdom av det som hänt så att tunnlarna blir säkrare. Alla motorfordon kan ju börja brinna.
Enligt Claes Claeson kommer den som befinns skyldig i brottsmålsrättegången att få betala ett bötesbelopp på runt 175 000 euro. I den civila rättegång som sedan väntar kommer höga skadeståndskrav att ställas.
- Vi vet inte vilka belopp det handlar om eftersom varken tunnelbolaget eller försäkringsbolagen presenterat några siffror för oss. Men oavsett utslaget i den här första instansen kommer säkert någon part att överklaga. Det kommer att ta flera år innan det här är klart, säger Claes Claeson.
ANITA TÄPP