- Påståendet bygger bara på teoretiska siffror utifrån en slags konstig teoretisk modell. Företaget har ju inte ens fattat beslut om inriktningen och vi har inte fått besked om vad vi ska göra än.
- Uppgiften om att vi ska få producera 100 000 bilar är exempelvis bara en uppskattning. Dessutom förstår jag jnte vad EMF:s syfte är med att gå ut med det här. Det gagnar ju varken Saab, de anställda eller varumärket.
EMF:s uppgift om de stora neddragningarna kom några dagar efter att General Motors europeiska ledning meddelat att Saab i Trollhättan är en av de fyra europeiska fabriker som får bygga bilmodeller på den nya Deltaplattformen.
Därmed ska produktionen i Trollhättan vara säkrad efter 2010.
Lars R Johansson påpekar att han redan flaggat för att det ännu är för tidigt att säga hur de 4 500 arbetstillfällena kommer att påverkas av den nya produktionen.
Ett frågetecken är vilken övrig produktion Trollhättan får, ett annat hur en planerad snabbare tillverkning av de nya bilarna påverkar jobben.
I Dagens industri uppger Paul Åkerlund, IF Metalls ordförande på Saab Automobile i Trollhättan, att EMF kan ha offentliggjort uppgifterna för att "peppa de GM-anställda" inför de förhandlingar som stundar i nästa vecka och i början av maj.
- Det är ju en tänkbar orsak. Men det skapar ändå bara förvirring, säger Lars R Johansson.
Vid de aktuella förhandlingarna hoppas facken få till ett ramavtal på europanivå.
- Vi hoppas kunna se till att eventuella framtida neddragningar i Europa hanteras på ett bra och rättvist sätt, säger Lars R Johansson.
ANITA TÄPP