Knappt två veckor efter att den förra flygstrejken avbröts och de tre flygbolag Unionen hade konflikt med skrev under ett avtal om 47, 5 timmar per sjudagarsperiod, varslar förbundet om arbetsnedläggelse på Norwegian. Den här gången gäller varslet inte bara kabinpersonalen på flygbolaget utan även Unionens medlemmar på bemanningsföretaget Proffice Aviation, som anlitas av Norwegian.
- Vi har trott att företaget skulle falla till föga med tanke på den tidigare strejken. Men samtidigt har vår svenska ledning sagt att det aldrig kommer att ske, deras händer är bakbundna eftersom man sitter i Norge och bestämmer. Vi välkomnar varslet för att sätta press på dem även om vi inte vill att det ska bli konflikt, säger Marie-Louise Jonsson, kassör i kabinklubben på Norwegian.
Norwegian utnyttjar möjligheten att schemalägga sin flygande personal på upp emot 60 timmar på sju dygn, vilket är tillåtet enligt ett EU-direktiv från 2008. Enligt Unionenklubben är det framför allt sommartid som kabinpersonalen får så pass långa arbetsveckor.
- Det är fördelningen av flygningarna som slår snett; en del har många "standbyer" och andra har planerade flygningar på 55 timmar och uppåt. Det är inte så att vi vill jobba mindre utan det är fördelningen vi vill komma åt så att alla kan orka en vecka utan att bli helt nedbrutna. Men detta är en principfråga för företaget, de säger att de vill ha flexibiliteten, säger Marie-Louise Jonsson.
- Många kabinanställda har gått ner på deltid för att orka med sitt jobb. Jag själv som är nyss fyllda 50 har gått ner på 75 procent för att orka med. Det är skamligt, jag vill jobba heltid.
SAS har sedan tidigare ett avtal om begränsade arbetspass och TUIfly, Novair och Primera Air gick efter fyra dagars strejk med på 47,5 timmar men med möjlighet att göra lokala undantag.