- Så här får det inte gå till. Alla har naturligtvis rätt till en grundlön för att klara sig, säger Ulf Solhall, Unionens regionchef i Uppsala.
Lisa Ramqvists anställning började med en tvådagarsutbildning i säljteknik och allmän information om företagets policy. Därefter inleddes en provanställning på två veckor. Lisa fick då veta att hon under dessa två veckor inte skulle få någon timlön utan enbart en lön baserad på provision - alltså hur många produkter hon lyckades sälja.
- Abonnemangen är inte lättsålda. Kritiken som riktats mot företag inom branschen gjorde det ännu mer svårarbetat. Man får ta emot en hel del frustration och ilska från människor man ringer, säger Lisa Ramqvist till Svenska Dagbladet.
När det sedan stod klart att någon timlön inte skulle bli aktuell även om hon fick anställning efter de två veckorna gav hon upp. Efter att ha jobbat åtta timmar om dagen i en och en halv vecka blev slutlönen sammanlagt 1 000 kronor.
- Vi kommer att kontakta företaget i Uppsala och informera dem om kollektivavtalet. Att utnyttja ungdomar på det här sättet är inte okej, säger Ulf Solhall.
Efter den bistra erfarenheten vill Lisa Ramqvist varna ungdomar för att söka jobb som telefonförsäljare.
- Jag hade hört skräckhistorier om hur det fungerar i branschen men det var värre än så. Man sätter ju i system att utnyttja ungdomar, säger hon.