Det nya datasystemet som skulle hantera passansökningar fungerade inte. Det hakade upp sig och kraschade med jämna mellanrum, vilket gjorde att man till slut inrättade ett särskilt " bryta ihop rum", dit anställda kunde gå och ta igen sig mellan varven.
Systemet som skulle effektivisera arbetsplatsen blev en börda. De anställda som skulle få mer tid till andra arbetsuppgifter, fick ägna större delen av sin tid till att reparera skador som systemet åsamkat. Händelsen utspelade sig för några år sedan, men är inte unik. 2005 protesterade Luftfartsverkets nya system genom att flytta flygplansbryggor på egen hand. På nio månader gjordes 575 anmälningar.
- Vi blir alltid lovade samma sak. Med det nya systemet ska jobbet bli enklare, snabbare och lättare. Men i själva verket skapar många system bara mer stress och mer arbetsuppgifter, säger Jonas Söderström, informationsarkitekt på Inuse och författare till boken " Jävla skitsystem", som handlar om den digitala arbetsmiljön.
Varje dag möter vi datasystem som gör livet lite enklare. Vi scannar varor på Ica, betalar räkningar via Internet och har elektroniska nycklar till våra hem. På arbetsplatsen utsätts vi i viss mån för ännu fler: lönesystem, tidrapportering, och bokning av konferensrum. System som, när de fungerar är fantastiska, men när de inte gör det skapar kaos.
- Att ett system inte fungerar behöver inte betyda att det kraschar hela tiden utan helt enkelt att det inte har någon användbarhet. När system omotiverat fungerar olika, är det ungefär som att skicka ut en lastbilschaufför i bilar där gas- och bromspedalerna kastas om vid varje rödljus. Det blir omöjligt att hålla reda på, säger Jonas Söderström.
Användarvänligheten på datasystem kan med tydlighet mätas på personalen, som i regel reagerar på två sätt.
- Antingen med tystnad eller uppror. De som vågar talar tydligt om att det nya systemet är skit, medan andra lider i det tysta. Man kanske inte vågar erkänna att man inte begriper sig på tekniken.
Att ställa krav på den nya tekniken och att effekterna av den faktiskt uppnås, är en fråga för facket anser Jonas Söderström.
- När företagsledningen funderar på att köpa in ett nytt datasystem som ska effektivisera arbetet för de anställda, måste arbetsmiljöombuden och facket vara med från början och ställa de obekväma frågorna: Är det här någonting vi faktiskt kommer att vinna på? Eller kommer det att påverka personalen på ett negativt sätt?