Nu har företaget bestämt att göra en total översyn av den europeiska verksamheten. I väntan på utredningen fryser Bombardier de tidigare besluten.
- Det finns en överkapacitet i tågbranschen. Nu tar man in en extern konsultfirma, som ska utreda vad som kan läggas ned. Enligt ryktena är sex tillverkningsenheter i Europa i farozonen, säger Jan-Erik Björnsson, Sifklubbens ordförande.
I dag tillverkas förarkabiner på flera olika platser i Europa. Risken finns att den vikande konjunkturen gör att den nya satsningen anses som olönsam.
- Men jag tror inte det. I en strategisk plan för framtiden är det inte dött, säger Jan-Erik Björnsson.
Varslen från i somras kvarstår trots utredningen. De första tvingas sluta i början av nästa år.
- Övertaligheten kvarstår ju. Nu gäller det att anpassa kostymen till läget i produktionen och samtidigt behålla kompetensen. I och med varslen söker sig folk härifrån.
Avsikten var att cabcentret skulle dra igång 2005, byggas upp på några års sikt och leda till nyanställningar. Fackets förhoppning är att utredningen bara innebär att beslutet skjuts några månader framåt i tiden. Men Jan-Erik Björnsson anser att det finns små möjligheter att påverka utgången.
- Det blir svårt när beslutsfattarna sitter så långt bort.
Bombardier är ett kanadensiskt bolag med 53 anläggningar runt om i världen.
NIKLAS HALLSTEDT