Den vanliga vägen in för en arbetssökande hos Sverigeflyg är att först börjar jobba med markservice på den bas man bor närmast, för att sedan gå en fyra veckor lång kurs hos en av de flygoperatörer som Sverigeflyg använder sig av, Braatens Regional och Next jet. Kursen är avgiftsfri och man har lön under utbildningstiden. Kabinpersonalen utbildar sig för den flygplanstyp som de sedan kommer att flyga med.
Kursen följs upp med en period av så kallad "line-training", det vill säga att man "går bredvid" en erfaren kollega i ett tjugotal flygningar. Därefter är man färdigutbildad.
Sverigeflyg har en klausul i avtalet med sina nyanställda, som innebär att den som självmant avslutar sin anställning inom sex månader får betala tillbaka halva kurskostnaden, det vill säga cirka 20 000-25 000 kronor. Efter ett års anställning anses den kostnaden återbetald.
Sverigeflyg (applies) provanställning vilket övergår i tillsvidaretjänst efter sex månader. Visstidsanställning används bara för föräldravikariat och andra tillfälliga vikariat. Sverigeflyg använder sig inte av bemanningsföretag eller ettårskontrakt.
- Något som skiljer oss från andra bolag är att våra anställda får ett större ansvarsområde då de sköter både mark- och kabin. De måste hantera allt från kundtjänst till incheckning och service ombord, säger Emma Sandsjö, kommunikationsansvarig på Sverigeflyg.
En av de anställda på varje bas är också cateringansvarig och får planera inköp, menyer etcetera och en annan miljöansvarig och har därmed ansvar för att bolaget lever upp till kraven i ISO-certifieringen. Med andra ord får anställda hos Sverigeflygs sju bolag jämförelsevis större ansvarsområden, än hos många andra bolag.
Lönerna följer enligt Emma Sandsjö rekommendationerna i kollektivavtalet, med en ingångslön på 19 400 kronor i månaden och en utvecklingsstege på nio år till maximala 24 870 kronor i månaden, enligt 2012 års avtal.
De flesta som nyanställs hos Sverigeflyg har ingen tidigare erfarenhet från flygbranschen.