Det framgår av en rapport som LO sammanställt. Den bygger på uppgifter från tre stora projekt: Citytunneln i Malmö samt Citybanan och Norra Länken i Stockholm.
- Det är våra skattepengar det handlar om och jag vill att pengarna ska hamna hos hederliga företag. Vi i Sverige har råd att betala vad det kostar och vi behöver inte slava ut människor från andra länder, säger Jan Eliasson, ombudsman på Unionen i Västerås.
För honom är frågor som rör offentlig upphandling viktiga. Han vill se en ändring av lagen. Han är osäker på hur en sådan ändring ska vara, men tänker sig att upphandlarna ska vara tvungna att göra vissa kontroller av företagen som anlitas. Däremot tror han att det kan vara svårt att ställa krav på kollektivavtal vid en upphandling.
- Det ska i alla fall vara så att staten, kommunerna och landstingen inte ska bidra till att pressa villkoren för de anställda som ska göra jobbet, säger Jan Eliasson.
LO-rapporten har utarbetats under ett år. Den bygger bland annat på uppgifter från Byggnads och Seko och på intervjuer med anläggningsarbetare både i Sverige och i Polen.
Genomgående är att Banverket och Vägverket pressat priserna när de upphandlat de stora infrastrukturprojekten. Det är stora och kända företag som Bilfinger Berger, NCC, Skanska och Veidekke som rott hem kontrakten. Dessa har i sin tur vältrat över de pressade priserna på sina underentreprenörer.
Resultatet är att 45 procent av de anställda i de tre projekten är skattskyldiga i andra länder än Sverige. En stor del av dem kommer från polska bemanningsföretag eller företag baserade i Irland men med polska anställda. De tjänar mellan 55 och 80 procent av vad de svenska anläggningsarbetarna får.
Missförhållandena bland de utländska anställda är många. Trots att många omfattas av kollektivavtal är det inte ovanligt att lönerna ligger under avtalets bestämmelser. Lönebesked kan saknas. Övertiden kan vara både obetald och olaglig till sin omfattning.
Rapporten diskuterades på ett seminarium häromdagen. LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin betonade att det inte handlar om att facket på något vis vänder sig mot den utländska arbetskraften - istället handlar det om att kräva lika behandling och lika villkor.
Byggnads ordförande Hans Tilly var glad att fler börjat se problemen och han pekade på att arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv stöttat utvecklingen med sämre villkor för utländsk arbetskraft bland annat genom att betala lettiska byggföretagets kostnader för att stämma Byggnads till EU:s domstol.
Transports Martin Viredius berättade om dumpade villkor för utländska förare av dragbilar och sa att 90 procent av dem som hämtar gods från Göteborgs hamn på nätterna kommer från något annat land.
Den socialdemokratiska riksdagsmannen Sven-Erik Österberg pratade om att Sverige behöver tuffa till sig och att socialdemokraterna vill ta rejäla tag mot den sociala dumpingen.
Unionens ombudsman Jan Eliasson vill lyfta frågor om offentlig upphandling inför valet om en dryg månad.
- Vi borde fråga oss: Vilket slags samhälle vill vi ha? Vad ska vi använda våra skattepengar till? Vilka företag ska vi stödja med skattepengarna?