Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Spara på de dyra dropparna

Det kraftigt stigande bensinpriset är en tuff belastning för ekonomin i många familjer. Aldrig tidigare har det varit så dyrt att äga bil som i dag.<br />
Publicerad
I januari i år var literpriset för bensin cirka 9:50 kr och i september cirka 12:30 kr, vilket motsvarar en kostnadsökning med 4200 kr om körsträckan är 1500 mil om året.
Många familjer, framförallt utanför storstäderna, har alltså fått ökade kostnader på flera dryga hundralappar i månaden. I synnerhet drabbas familjer med två bilar. Men finns det då några alternativ för en trebarnsfamilj i Katrineholm? De kanske måste ha två bilar för att tillvaron ska gå ihop. Kan de byta till mindre bilar? Ja, men hur blir det då med säkerheten? Kan de köra mindre? Ja, men det kan vara nog så svårt i ett samhälle med begränsad kollektivtrafik.
Kanske kan det kännas som en omöjlighet att kapa sina bilkostnader. Men det går att utan större åthävor spara in flera årliga tusenlappar. Kanske så många att de ökade bensinkostnaderna neutraliseras. Här är några förslag:
Kör följsammare. Att köra fort är att köra dyrt. Snabba accelerationer och häftiga inbromsningar drar bensin och sliter på bil och däck. Besparingen är värd cirka 1 500 kronor på ett år. Beräkningen från Vägverket bygger på att du har en bil som drar uppåt en liter per mil vid blandad körning och att du hittills gjort som folk gör mest: använder både gasen och bromsen ganska flitigt, åtminstone i stadstrafik. Bensinen kostar 11 kronor och dieseln 10 kronor. Körsträckan är 1 500 mil om året.
Använd motorvärmare. Under de första fem-sex kilometrarna efter en kallstart drar bilen 20 till 100 procent mer bränsle beroende på utetemperaturen. Med en motorvärmare slipper du kallstarter, men ha den inte inkopplad längre än 1,5 timme.
Kör inga korta sträckor. Utsläppen per kilometer blir betydligt större på korta avstånd. Korta resor är också lättare att ersätta än längre.
Byt till bränslesnålt. En bränslesnål bil är i allmänhet betydligt billigare att äga - totalt sett - än en som drar mer bensin. Du kan spara flera tusen kronor om året på att köpa en lite mindre och bensinsnålare bil. Om bränsleförbrukningen minskar med 1 dl minskar bränslekostnaden med en krona och tio öre per mil. Det blir 1 650 kronor om året för en normalbilist som kör 1 500 mil. Kör du 3 000 mil blir det 3 300 kr om året. En bil som drar 0,65 liter/mil i stället för 0,95 liter/mil kostar 3:30 kronor mindre per mil. Det blir 5 000 kr per år om man kör 1 500 mil. Nästan 10 000 kronor om man kör 3 000 mil om året. Tidigare stod valet mellan en mindre, mer miljöanpassad bil eller en större och trafiksäkrare. Idag är det inte självklart att en stor bil är säkrare än en mindre. Tillverkningsdatum har blivit viktigare än bilmodell - och bilstorlek. Chansen att överleva en krock är upp till 70 procent större i en bil från 2000-talet än en från början av 1980-talet.
Kan själv. Du kan spara tusenlappar på att tvätta bilen själv och utföra mindre reparationer. Det är särskilt lönsamt att reparera trafiksäkerhetsfel innan du besiktigar bilen eftersom du då slipper ombesiktning. Bara genom att se till att däcken håller rätt lufttryck gör att en vanlig bilist kan sänka sina bränslekostnader med drygt 1000 kr per år.


Peter Seijffert

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.