Den 10 september skulle de få besked om vad som skulle hända.
- Det fanns tre alternativ. Att de skulle flytta mer volymer till Uppsala, att de skulle sälja fabriken till någon så att vi kunde fortsätta producera åt Unilever eller att de skulle lägga ned och flytta produktionen någon annanstans, säger Cecilia Stenius, Sifklubbens ordförande.
- Vi hoppades på att de skulle sälja till någon som också hade idéer om ytterligare tillverkning. Och eftersom fabriken funnits i 90 år och är ett anrikt svenskt märke hoppades vi att de skulle ta hänsyn till det.
Så blev det nu inte. Unilever har meddelat att fabriken läggs ned och produktionen troligtvis flyttas till Polen.
- Säger de troligtvis så blir det så, säger Cecilia Stenius.
Ledningen anser att fabriken inte kunnat drivas kostnadseffektivt de senaste åren, det vill säga inte varit tillräckligt lönsam. Orsaker som uppgetts är prispress från kunderna, konkurrens från andra fabriker och en negativ volymutveckling.
De anställda anser att bristen på marknadsföring varit ett minst lika stort problem.
- Sedan Unilever köpte oss 1999 har det stora bekymret varit att de inte satsat på marknadsföringen. Då hade vi mellan 55 och 60 procent av marknaden, i dag är marknadsandelen cirka 50 procent, säger Cecilia Stenius.
Ledningen har medgett att man brustit i marknadsföringen men har förklarat att Unilever kräver att varje enhet ska bära sina egna kostnader. Om man inte lyckas med det krymper också utrymmet för exempelvis marknadsföring.
Men den förklaringen har de anställda svårt att ta till sig.
- Vi vet att att produktionen sjunkit allt mer. Men vi har ändå gått med vinst, förra året med cirka 60 miljoner enligt de siffror vi fått se. Om vi gått med förlust hade beslutet varit lättare att förstå, säger Cecilia Stenius.
Medelåldern bland de anställda ligger runt 48 år, en del har arbetat på Senapsfabriken i 40 år. Vilken hjälp de nu får för att gå vidare är ännu oklart. Mbl-förhandlingar inleds i slutet av september.
ANITA TÄPP
Fotnot:
Tillverkningen av slottssenapen i Uppsala började 1919, men verksamheten har sitt ursprung i en ättiksfabrik som startade 1885.
Receptet på senapen tog en driftledare vid fabriken med sig från hemlandet Tyskland.
På 1960-talet började man också tillverka ketchup. I dag tillverkas elva senapssorter, tomatpuré och dessertsåserna O´hoj
1993 köpte Kraft General Foods fabriken av Marabou, 1999 tog Unilever över. Då fanns 101 anställda, i dag är de 52.
Unilever har 180 000 anställda över hela världen, i Sverige 1200. Fyra femtedelar av Unilevers svenska omsättning kommer från livsmedel, däribland också GB Glass och Milda bordsmargarin.
I fjol gjorde Unilever en vinst på 339 miljoner kronor i Sverige, vilket innebar en 50-procent ökning jämfört med föregående år. I våras tog Michael Treschow, tidigare ordförande i Electrolux och Svenskt Näringsliv, över ordförandeklubban.