Mellan fem och tio procent av summan bör delas ut efter kvalitetskriterier, föreslår Högskoleverket.
Lars Jonsson, utbildningsexpert på Sif, är inne på samma tanke.
- Det är precis vår uppfattning. Det kravet har vi drivit i flera år.
Enligt Högskoleverket har elva procent av utbildningarna så pass allvarliga brister att verket ifrågasätter deras rätt att utfärda examen.
Det handlar om brister i forskningsanknytning, i lärarnas akademiska kompetens och storleken på undervisningsgrupperna.
En av förklaringarna är att 90-talets snabba utbyggnad av högskolan skedde utan att tilldelningen av medel ökade i samma grad.
En annan är att trycket från studenterna helt styrt pengaströmmarna. Det har lockat högskolorna att starta utbildningar med ord som media och design i rubriken, men som inte leder till jobb.
Lars Jonsson är bekymrad över att studenter spenderar pengar och tid på utbildningar som inte håller tillräckligt hög kvalitet.
Ett annat sätt att fördela resurser skulle kunna bidra till att råda bot på detta, anser Lars Jonsson, men exakt hur ett sådant system ska se ut kan han inte svara på.
- Det viktigaste är att man har ett system där högskolorna inte bara springer dit studenterna springer.
THOMAS HELDMARK