- Affärsvärlden blir ett mervärde, en bonus i medlemskapet för de chefer som väljer att vara med i Sif, säger Jenny Tjernberg, gruppchef på enheten karriär och kompetens.
Samarbetet med Affärsvärlden kostar 3,2 miljoner kronor förutsatt att 20 000 medlemmar får tidningen. Men om fler anmäler att de är chefer då kan upplagan bli högre och så även kostnaden för Sif.
- Jag vill uppmana alla chefer att ta kontakt med Sif och berätta att de är i chefsposition, säger Jenny Tjernberg. Detta gör man enklast genom att besöka Sifs hemsida.
Samarbetet innebär att Sif får inflytande över Affärsvärldens redaktionella innehåll. Jenny Tjernberg kommer själv att sitta i den redaktionskommite som tillsammans med Affärsvärldens redaktörer fortlöpande planerar innehållet i tidningen.
Affärsvärlden har de senaste åren kämpat med vikande upplaga och lönsamhet. Redaktionen har hårdbantats och ägarna Ekonomi&Teknik Förlag har genomfört flera omgörningar av tidningen. Samarbetet innebär ytterligare en ny redaktionell inriktning för den anrika affärstidningen. Två nya redaktörer anställs som ska ägna sig åt redaktionellt material som ska kunna intressera sifmedlemmar i ledande befattning.
Chefer anser Sif vara en grupp som det är värt att satsa resurser på. Förutom att locka med Affärsvärlden ska Sif anställa tre personer som bara har till uppgift att rekrytera och serva chefer.
Varför är det viktigt att just chefer är med i Sif?
- Det ingår i Sifs strävan att vara ett förbund för alla på arbetsplatsen, alla nivåer ska vara med. Cheferna är en viktig medlemsgrupp för att stärka Sifs idé om arbetsplatsgemenskap, säger Jenny Tjernberg.
THOMAS HELDMARK