Liksom de flesta andra industrier har Toyotaägda BT haft en tuff vår. Från att ha ökat med tio procent om året under ett decennium fick man plötsligt brottas med varsel och uppsägningar. Nedgången har bromsats, men ännu är det för tidigt att tala om en återhämtning för trucktillverkaren. Därför behöver man slå av på takten i produktionen.
- Vi hade en medlemsomröstning om förslaget att byta bonusen mot två lediga veckor. Det blev 131-2 för, om jag minns rätt, säger Rainer Fredriksson, Unionenklubbens ordförande på BT Production.
Veckorna 44, 52 och 53 kommer således att bli arbetsbefriade, men med full lön för de anställda. Den uteblivna bonusen täcker en veckas ledighet, dessutom har de anställda tidigare inarbetad tid. Fem dagar bjuder företaget på.
- De är till och med lite avundsjuka på oss på andra BT-bolag, säger Fredriksson.
Vårens varsel drabbade främst arbetarna. Bara 10-15 tjänstemän blev av med jobben, mot 150 metallare. Läget är fortfarande bräckligt, och oron bland tjänstemännen är stor att det är de som drabbas om det blir ytterligare neddragningar. Men hittills har det inte kommit några sådana signaler från ledningen.
- Det man vill diskutera är ett eventuellt införande av fyradagarsvecka. Företaget vill gärna ha en sådan uppgörelse, som skulle gälla alla. Vi ser problem på vissa avdelningar att gå ned i arbetstid. Då måste man ta bort jobb också, för de har fullt upp. Annars skapar vi bara arbetsmiljöproblem, säger Rainer Fredriksson.
Han utesluter inte att det ändå kan bli en lösning med kortare arbetstid och lägre lön, men troligen först efter jul.
- Det vi har diskuterat nu är att vi vill ha en rejäl ekonomisk genomgång. Sedan kommer vi naturligtvis att diskutera det med vår förhandlingsavdelning på Unionen.