- Vi har inlett samtal om åtgärder i positiv anda med företagsledningen. Om ett par veckor drar vi igång med riktiga förhandlingar, säger Håkan Thurfjell Unionens klubbordförande på Scania.
Företaget har meddelat att man vill genomföra sänkningar av arbetstid och lön i linje med det avtal som finns mellan IF Metall och Teknikföretagen. Men man vill inte begränsa det till att omfatta bara metallarna. En sådan lösning skulle gälla alla. För anställda som tillhör Sveriges Ingenjörer finns möjlighet att lokalt komma överens om kortare arbetstid med lönesänkningar som följd. Hur det ser ut för Unionens medlemmar är mer oklart. Visserligen har det slutits ett antal lokala avtal liknande IF Metalls. Men samtidigt har Unionens förbundsledning hävdat att de centrala avtalen inte tillåter det.
Håkan Thurfjell har en dialog med Unionens förhandlingsenhet.
- Vi pratar om hur man har gjort i andra företag. Det är bra för oss att få veta det, eftersom vi inte har varit i den här situationen tidigare.
Scania vill sänka lönerna med 20 procent. Det tycker Thurfjell är för mycket.
- Vi har flera fall där både herr och fru jobbar i företaget. Då skulle alldeles för mycket av hushållskassan försvinna. Tio procent är en betydligt bättre nivå, säger han.
Krisen har gått hårt åt fordonsindustrin.
- Det är katastrof vet du. Det här är ingen lågkonjunktur, det är depression, säger Håkan Thurfjell.
Enligt Scanias bedömning kan en vändning eventuellt komma först nästa sommar. Lönesänkningar skulle vara ett sätt att behålla personalen under krismånaderna.
- Det är värt mycket att slippa ett varsel.
Men kan man verkligen behålla full styrka under så lång tid, även om man sänker lönerna?
- Det vet man ju inte. Det få vi se framöver vart det leder. Vi behöver ju alla när det lossnar igen.
Enligt IF Metall och Teknikföretagen har runt 100 lokala avtal slutits om arbetstidsförkortning och lönesänkningar den senaste månaden. Enligt IF Metall innebär det att man kan ha räddat tusentals jobb.