Unionen är en av de största aktieägarna i SAS. Enligt flygbolagets årsredovisning för 2011 äger förbundet 1,4 procent av aktierna.
Hur det aktuella innehavet ser ut vill Magnus von Koch, chef för Unionens kapitalförvaltningssektion, inte kommentera. Men det kan knappast ha varit en bra affär för förbundet.
Enligt Unionens årsredovisning för 2008 var anskaffningsvärdet för de 3,5 miljoner aktierna man ägde då sammanlagt 339 miljoner kronor. Marknadsvärdet för aktierna var dock samma år endast 133 miljoner kronor. Sedan 2008 har Unionen köpt ytterligare 1,1 miljoner aktier samtidigt som värdet på aktierna fortsatt att urholkas. Om Unionen skulle sälja sitt innehav i dag skulle de sannolikt göra en förlust på drygt 300 miljoner kronor.
- Sas-aktien har varit en dålig affär de senaste fem åren, värdet har minskat med 98 procent. Stora investerare som till exempel Unionen lägger sina pengar i många olika bolag och då riskerar man alltid att få något som inte levererar. Det är svårt att undvika rötäggen, men sparar man bara i tillräckligt många bolag gör det inte så mycket om ett av dem går åt pepparn, säger Claes Hemberg, sparekonom på Avanza Bank.
SAS har gått dåligt i många år, borde inte Unionens kapitalförvaltare ha agerat? I stället har man köpt fler aktier sedan 2008.
- Det kan låta lite motsägelsefullt. Men när aktien går ner i värde blir den billigare och då köper förvaltarna fler. Man gör det inte för att man tror mer på bolaget utan för att aktien har blivit just billigare. Det kan verka dumt men det är så den modellen är uppbyggd och forskning visar att det är bästa sättet om man gör det brett. Det är en slags mekanisk reaktion som håller nere kostnaderna, säger Claes Hemberg.
- Jag hade agerat på samma sätt om jag var förvaltare på Unionen av den enkla anledningen att det är den billigaste formen av förvaltning.
Om SAS går omkull förlorar aktieägarna sina pengar, i Unionens fall skulle det i så fall röra sig om flera hundra miljoner kronor. Claes Hemberg bedömer dock risken som liten.
- Eftersom Svenska staten är en av delägarna är SAS ett av de bolag på börsen som har minst sannolikhet att gå i konkurs, det är få som har ett sådant säkerhetsbälte. SAS är ett infrastrukturföretag som behövs för att samhället ska fungera, precis som SJ. Staten kommer aldrig att låta det gå i konkurs men man kanske säljer bolaget för en krona och det är inte heller bra för aktieägarna, säger Claes Hemberg.
- För vanliga privatpersoner finns det ingen anledning att äga SAS-aktien, det är en för stor chansning. Men har du mycket pengar kan du lägga en liten smula i SAS och hoppas att det ska vända. Jag har dock mycket svårt att se aktievärdet stiga.
Vad händer om SAS lyckas hitta en köpare?
- Det skulle absolut vara den bästa vägen. SAS har till skillnad från sina konkurrenter haft för höga kostnader och har inte lyckats spara. Det måste till nya ägare som tänker på ett modernare sätt. Låt säga att någon köper Sveriges, Danmarks och Norges andelar och sedan lägger bud på resterande 50 procent av aktierna, kanske får man då 15 procent extra för att sälja. På så sätt kan bolaget lämna börsen och bli privatägt. Eller så säljer länderna bara delar av bolaget och då blir det i praktiken ingenting kvar och då förlorar man pengarna.
- Om man som aktieägare är orolig för att man bara får en krona för SAS då är det bättre att sälja nu, men jag tror inte att Unionens kapitalförvaltning tar sådana beslut.