Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Så får du en stressfri jul

Framkallar julklappar och kalvsylta stress snarare än njutning? Då kanske du behöver varva ned inför storhelgen. Stressforskningsinstitutet har sammanställt sina bästa tips.
Lina Björk, Lina Jonsson Publicerad 18 december 2013, kl 09:50
Julstress

Skriv listor: Vad ska vara med på julbordet? Vem fixar inbjudningar? Vilka julklappar ska barnen få?
Pricka sedan av listorna i tur och ordning.

Lägg in tid för återhämtning och vila mellan planeringen. Är du stressad är det lätt att bli uppretad på småsaker. Är du utvilad kan du ta rationella beslut även om saker går fel.

Sänk ambitionsnivån. Är det verkligen viktigt att precis allt finns på julbordet? Om ambitionerna blir för stora kanske det är en god idé att resa bort och lämna alla krav och måsten hemma.

Lös problemen innan de uppkommit. Vad kan gå snett och hur kan ni lösa det? Om eventuella bekymmer finns i åtanke innan storhelgen blir de inte lika stora när de uppkommer.

JulstressOm du ska resa på julafton, åk i god tid. Många trafikolyckor inträffar under storhelgen.

Undvik att kolla mejl och ta jobbsamtal under ledigheten. Det finns ett nästa år också och du kommer att hinna med dina åtaganden.

Se till att komma ut i friska luften och tanka lite solljus varje förmiddag. Då behåller du energin under hela dagen.

Stressa inte till alla släktningar. Prioritera att fira med dina närmsta och dem du tycker om. Annars kommer julen inte att vara en tid för återhämtning.

Glöm inte att njuta. Passa på att fördela arbetsuppgifter innan julafton så att arbetsbelastningen med matlagning, dukning och dekoration inte faller på en persons axlar.
Lina Jonsson