"Som Ikeaanställd är du beredd att dela dina kunskaper och erfarenheter med alla Ikeaanställda."
Denna tankegång i Ikeas policy ligger till grund för företagets framgångar internationellt. Det hävdar företagsekonomen Anna Jonsson som i dagarna disputerar på Ikeas internationalisering.
I dag är kunskapsöverföring - knowledge management - ett modeord bland näringslivsutvecklare. Ofta inkluderar begreppet dyra IT-lösningar, intranät och liknande för att överföra kunskapen från huvudkontoret till de anställda.
- Hos Ikea har kunskapsöverföringen redan från starten varit en inbyggd del av företagskulturen. Alla förväntas dela med sig av vad man kan. Det tas upp i utvecklingssamtal och liknande, säger Anna Jonsson.
- I många företag kan en person ha en vinning i sin karriär av att inte dela med sig av sina kunskaper, säger Anna Jonsson. Inom Ikea är det tvärtom; där kan man inte göra karriär om man inte delar med sig.
Den som ska göra karriär på Ikea får räkna med att ha en rad olika positioner i företaget och zick-zacka sig uppåt.
- Personalen ska inte bara kunna sin lilla del. De ska ha kännedom om hela processen. En som sysslar med försäljning ska kunna logistik och så vidare, säger Anna Jonsson
För Ikeamedarbetaren är det viktigt att bygga sig ett personligt nätverk inom organisationen. Om en logistikchef i Japan behöver hjälp är det troligt att han vänder sig till sin kollega i Paris, lika gärna som till huvudkontoret.
- Kunskapsöverföringen sker väldigt hands-on. Det är ofta kanalerna går bortom företagsledningens kontroll.
Anna Jonsson har intervjuat ett 70-tal Ikeamedarbetare, oftast i arbetsledande ställning. Hon har också gjort observationer på plats vid Ikeas varuhus i Japan. Hon har slagits av hur avslappnad icke-formell stämningen är bland medarbetarna. Anna Jonsson gissar att en delförklaring till Ikeas lyckade informella lärande är att företaget inte är börsnoterat.
Man har råd att köra sin egen stil, menar hon. Det är, säger hon, Ikeasättet att ifrågasätta beprövade lösningar.
- Ingvar har själv betonat vikten av att ifrågasätta beprövade sanningar.
Är du Ingvar med Ingvar Kamprad?
- Nej, jag har aldrig träffat honom. Men alla på Ikea säger Ingvar, så då gör jag också det.
Fotnot: Avhandlingen är finansierad av Handelsbankens forskningsstiftelse