Så kommenterar Charlotte Hagö, kommunikationschef på Pågen, att företaget dragit tillbaka uppsägningarna mot de drygt 400 säljarna.
Det har varit både lokala och centrala förhandlingar. Har de tankarna inte framkommit då?
- Nej.
Charlotte Hagö förnekar att någon av säljarna fått besked om uppsägning.
- Det är en felaktig uppgift. Däremot har de fått erbjudande att fortsätta med förändrade arbetsvillkor.
Men framför mig ligger ett papper med rubriken Besked om uppsägning - på grund av arbetsbrist. Samtliga säljare har fått samma papper. Förklaring?
- Ja, tre stycken har blivit uppsagda. De som inte ville fortsätta med de nya villkoren. Men i senare papper har vi dragit tillbaka uppsägningen.
Den uppgiften från Pågens kommunikationschef stämmer emellertid inte. Enligt facket och andra uppgiftslämnare fick samtliga drygt 400 säljare i slutet av mars beskedet att de var uppsagda på grund av arbetsbrist.
Charlotte Hagö förnekar också att de nya arbetsvillkoren innebär lönesänkningar, något som facket hävdar. Lönepotten är densamma, säger hon, men den omfördelas mellan säljarna.
- De säljare som har lång resväg och små butiker kommer att tjäna på det här, säger hon.
Enligt Charlotte Hagö har ett femtiotal säljare godtagit de nya arbetsvillkoren. Men i det nya löneavtalet finns det tydliga belägg på löneförsämringar. Bland annat försvinner en grundpott om 3 000 kronor i månaden, utan att säljarnas provision höjs.
Ni ska spara 15 miljoner i det nya avtalet. Hur ska det gå till om det inte tas från lönepotten.
- Vi vill spara några miljoner på minskade bensinkostnader. Dessutom ska vi se till att bilarna packas bättre.
Enligt Charlotte Hagö kommer de nyupptagna samtalen med säljarna inte att resultera i några större förändringar. Pågen kommer att driva igenom de förändringar de föresatt sig.
- Men vi ska ta det i en försiktig och planerad takt, säger hon.
THOMAS HELDMARK