Nästan en omorganisation per år är en viktig orsak till att många stora och medelstora företag aldrig blir riktigt framgångsrika. Personalen får helt enkelt ägna för mycket tid till internt arbete, visar undersökningen som Unionen gjort bland 200 svenska vd:ar.
Enligt undersökningen finns det ytterligare två faktorer som bromsar upp företagens framgångsväg: dels att alltför få tillsätter sin vd internt och dels att de tar för lite hänsyn till personal- och företagskultur vid strategiska beslut.
- Företag som visar högst lönsamhet och tillväxt i sina respektive branscher kännetecknas av att de sätter kunder och anställda i fokus. Dessa företag genomsyras av synsättet att personalen är en viktig resurs, man är försiktig med omorganisationer, företagskulturen har stor betydelse och de tillsätter sin vd internt. Det positiva är att det finns en stor förbättringspotential, säger Unionens utredare Elisabeth Åberg.
Ledningens erfarenhet har större påverkan vid strategiska beslut än personalfrågor och företagskultur. Trots att personalen ses som en mycket viktig resurs tar ledningen i realiteten liten hänsyn till detta.
- Företag blir riktigt framgångsrika när de tar hänsyn till personal och existerande kultur på företaget när strategiska beslut fattas, säger Elisabeth Åberg.
Bara fyra av tio vd:ar är internrekryterade enligt undersökningen. Internt tillsatta chefer kan verksamheten bättre än externt rekryterade och kan därför överblicka vilka konsekvenser förändringar får för företaget.
Undersökningen visar att de mjuka frågorna i företagen har stor betydelse för framgång. Unionen menar att personalfrågorna behöver få större tyngd i företagen - inte minst eftersom det är lönsamt för dem.