Avtalet satt långt inne. För att få till det var Unionen och arbetsgivarna inom flyget tvungna att ta hjälp av medlare. Och det trots att delegationen sa nej.
- Det blev bara en prolongering av det gamla avtalet. Det blev så med tanke på att det fanns frågor vi inte kunde enas om. Vad vi fått är märket, föräldramånaden och delpensionen, säger Gert Moberg, Unionens avtalsansvarige för flyget.
- Men vi behövde inte betala något för att få delpensionen eftersom de sopade bort våra arbetstidsfrågor.
Unionen ville få till ett arbetstidsmått som skulle gälla hela branschen. I dag ser det olika ut beroende på vilket flygbolag man arbetar för. Kravet var en snittarbetstid på 38 timmar per vecka räknat på ett år. Av det blev det inget.
Frågan om inhyrdas villkor försvann dock i flygavtalet. I början av avtalsförhandlingarna fanns ett yrkande med som handlade om inhyrning av personal.
- Kommer man från firma och har varit inhyrd en viss tid av samma flygbolag så ville vi ha en klausul om att man skulle bli inhyrd direkt av bolaget, säger Unionens avtalsansvarige Gert Moberg.
Men det kravet försvann från bordet ganska snabbt och blev aldrig en tung fråga.
- Det är en viktig fråga, men man vet inte riktigt hur man ska attackera den. Man avvaktar lite grann vad som händer med Ryan air i Norge och Frankrike. Ryan air har alla sina anställda via ett bemanningsföretag i Irland, men så blir de utstationerade där. I Frankrike har personer flugit från samma bas i tre år, men betalar inga skatter och sociala avgifter där. Det är det man vill få prövat. Och det är samma sak i Norge.
Frågan är nu på väg upp i franska och norska domstolar, och kan så småningom komma att hamna i EU-domstolen. Skulle man så småningom komma fram till att dessa anställda inte kan gå under irländsk arbetsrätt skulle det även påverka även Ryan air i Sverige.
- Då skulle man få bukt med de taskiga villkoren på Ryan air. Vi vet att det finns Ryan air-anställda i Sverige som flugit på Skavsta väldigt länge och bor där i enkla boenden, men de är inte medlemmar i Unionen eftersom de är anställda av ett irländskt företag. Skulle EU-domstolen komma fram till att de inte kan gå under irländsk arbetsrätt, då är det svenska lagar som ska gälla. Då kan vi pressa på för att få avtal, säger Gert Moberg.
Däremot är frågan om timanställdas villkor ingen stor fråga inom flyget. Enligt Gert Moberg har alla bolag regler som gör att bara en mindre del av arbete kan utföras av timanställda.
Slutresultatet blev i stället ett treårigt avtal med ytterst få förändringar.
Det totala värdet av avtalet på tre år är 6,8 procent, varav 6,3 går till löner. De resterande 0,5 procenten avsätts till en delpension som går att ansöka om från den månad man fyller 62. Ansökan kan göras från april 2014.
Dessutom utökas föräldralönen till sex månader för dem som varit anställda sex år i följd.