Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Nytt avtal klart för kabinpersonal

Utökad föräldralön, löneökningar som följer industrin och delpension. Det är innehållet i det nya avtalet för flygvärdinnor och annan kabinpersonal. Men villkoren för inhyrda och visstidsanställda satte inga avtryck i förhandlingarna.
Niklas Hallstedt Publicerad

Avtalet satt långt inne. För att få till det var Unionen och arbetsgivarna inom flyget tvungna att ta hjälp av medlare. Och det trots att delegationen sa nej.

- Det blev bara en prolongering av det gamla avtalet. Det blev så med tanke på att det fanns frågor vi inte kunde enas om. Vad vi fått är märket, föräldramånaden och delpensionen, säger Gert Moberg, Unionens avtalsansvarige för flyget.

- Men vi behövde inte betala något för att få delpensionen eftersom de sopade bort våra arbetstidsfrågor.

Unionen ville få till ett arbetstidsmått som skulle gälla hela branschen. I dag ser det olika ut beroende på vilket flygbolag man arbetar för. Kravet var en snittarbetstid på 38 timmar per vecka räknat på ett år. Av det blev det inget.

Frågan om inhyrdas villkor försvann dock i flygavtalet. I början av avtalsförhandlingarna fanns ett yrkande med som handlade om inhyrning av personal.

- Kommer man från firma och har varit inhyrd en viss tid av samma flygbolag så ville vi ha en klausul om att man skulle bli inhyrd direkt av bolaget, säger Unionens avtalsansvarige Gert Moberg.

Men det kravet försvann från bordet ganska snabbt och blev aldrig en tung fråga.

- Det är en viktig fråga, men man vet inte riktigt hur man ska attackera den. Man avvaktar lite grann vad som händer med Ryan air i Norge och Frankrike. Ryan air har alla sina anställda via ett bemanningsföretag i Irland, men så blir de utstationerade där. I Frankrike har personer flugit från samma bas i tre år, men betalar inga skatter och sociala avgifter där. Det är det man vill få prövat. Och det är samma sak i Norge.

Frågan är nu på väg upp i franska och norska domstolar, och kan så småningom komma att hamna i EU-domstolen. Skulle man så småningom komma fram till att dessa anställda inte kan gå under irländsk arbetsrätt skulle det även påverka även Ryan air i Sverige.

- Då skulle man få bukt med de taskiga villkoren på Ryan air. Vi vet att det finns Ryan air-anställda i Sverige som flugit på Skavsta väldigt länge och bor där i enkla boenden, men de är inte medlemmar i Unionen eftersom de är anställda av ett irländskt företag. Skulle EU-domstolen komma fram till att de inte kan gå under irländsk arbetsrätt, då är det svenska lagar som ska gälla. Då kan vi pressa på för att få avtal, säger Gert Moberg.

Däremot är frågan om timanställdas villkor ingen stor fråga inom flyget. Enligt Gert Moberg har alla bolag regler som gör att bara en mindre del av arbete kan utföras av timanställda.

Slutresultatet blev i stället ett treårigt avtal med ytterst få förändringar.

Det totala värdet av avtalet på tre år är 6,8 procent, varav 6,3 går till löner. De resterande 0,5 procenten avsätts till en delpension som går att ansöka om från den månad man fyller 62. Ansökan kan göras från april 2014.

Dessutom utökas föräldralönen till sex månader för dem som varit anställda sex år i följd.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.