Att ingenjörerna på Volvo personvagnar har för låga löner är egentligen inget nytt problem, anser Unionens klubbordförande Sören Carlsson.
- Vi har haft en tuff situation under många år, med en återhållsamhet vad gäller lönerna på grund av efterfrågekrisen, vilket lett till frustration och ett stort missnöje. Men nu har ju företaget anställt många nya och eftersom det har varit ingenjörernas marknad så har också de fått högre löner. Och i en situation där många trotjänare länge känt att de inte har fått betalt utifrån sin insats och kompetens så har det här naturligtvis spätt på missnöjet, säger han.
Sören Carlsson menar att det är finns flera skäl till att lyfta den här problematiken. Ett är att ledningen satt upp höga mål och för att nå dit måste alla medarbetare känna sig motiverade.
- Företaget har satt upp en målbild på 800 000 sålda bilar år 2020 och vi håller på med 450 000 bilar i dag. Det är alltså ett steg som vi aldrig varit i närheten av förut.
- Då krävs det uppkavlade ärmar och engagerade medarbetare i hela organisationen, vilket bara är möjligt om de känner sig motiverade. Och om man är underbetald så tappar man sugen.
Ett annat skäl till varför en rättvis lönesättning är viktig är att den som känner sig underbetald och omotiverad, och därmed också presterar sämre, löper större risk att bli av med jobbet om företaget skulle hamna i en kris, påtalar Sören Carlsson.
Hur stora löneskillnader finns mellan de nyanställda och gamla ingenjörerna?
- Det är ju individuellt men det rör som om allt från 500 kronor till 12 000 kronor. Det är nästan chockerande att se vilka gap som finns.
- Cheferna är också frustrerade därför att de inte har metoder och verktyg för att kunna lyfta upp folk som de anser är värda en högre lön. Den pott vi har räcker ju inte till och då måste de få tillstånd från högre ort.
Sören Carlsson påpekar att han naturligtvis inte är missnöjd med att de nyanställda har fått en bra lön.
- Det är kanonbra att de kommer in rätt. Problemet är att ta hand om de många gamla trotjänarna som nu går och knyter näven i byxfickorna så att de inte tappar sugen ännu mer.
Men att de nyanställda kan ha så mycket högre löner är väl ändå ett bra argument till att kunna höja de övrigas löner vid lönerevisionen?
- Jo, så är det naturligtvis och vi upplever ändå att det finns en förståelse för problemet hos ledningen. Men det är ju inte detsamma som att man verkligen gör något åt det, säger Sören Carlsson.