- I England finns 700 * påvisade fall där personer som dagligen använder headset i sitt arbete upplever konstiga störningar i sin hörsel. Man har till exempel svårt att höra vem som säger vad i bullriga miljöer, allt blir till en ljudsmet. Forskarna vet ännu inte vad det beror på men ser en koppling till användningen av headset, det här med att använda headset åtta timmar om dagen har vi ju inte gjort under så lång tidsperiod, säger Annika Overödder, utvecklingsansvarig på TCO Development.
Det är ett TCO-ägt företag som arbetar för en bättre arbetsmiljö på kontor och mest är känt för sin kvalitets- och miljömärkning av bildskärmar, datorer och mobiltelefoner. Nu har turen kommit till kontorsheadset.
Kvalitets- och miljömärkningen ställer bland annat krav på ergonomi, miljö, energiförbrukning och strålning. Men mest fokus ligger på hörlurarnas akustik.
- Akustiken är det är det största problemet med dagens headset, konstaterar Annika Overödder.
Det finns headset på den svenska marknaden som saknar skydd mot plötsliga skarpa ljud, så kallade ljudspikar, som beror på till exempel störningar i telesystemet och höga faxtoner. Dessa obehagliga tjut kan orsaka hörselskador eller skador på det centrala nervsystemet.
Men det är inte bara ljudspikar som kan vara farliga, hög volym kan orsaka olika former av hörselskador och headset med enbart en hörlur medför också en risk.
- Att ha ett headset med två hörlurar är att föredra eftersom man skruvar upp volymen mer om man bara hör på ett öra. Men samtidigt beror det lite på vad man jobbar med; en del vill avskärma sig totalt medan andra känner sig väldigt utestängda med två hörlurar.
Vilket headset man föredrar och tycker är mest bekvämt är naturligtvis högst individuellt.
- De som föredrar trådlösa blåtandsheadset är tacksamma för att slippa sladden, det ger bättre rörelsemöjligheter. Samtidigt är många rädda för strålningen och anser att samtalskvaliteten är mer jämn med sladdförsedda headset, säger Annika Overödder.
Det mest optimala vore, enligt henne, om arbetsgivaren kunde erbjuda många olika varianter så att de anställda kan prova sig fram till vilket som passar bäst.
Hur många timmar man kan använda ett headset är individuellt - en del klarar helt enkelt högre belastning än andra. TCO Development rekommenderar personer som arbetar långa pass med hörlurar att ta många korta pauser och försöka få arbetsgivaren att utforma kontorsmiljön så tyst som möjligt. En bullrig kontorsmiljö kan nämligen vara en hörselfara.- Riskerna för hörselskador hänger ihop med ljudnivån i den miljö du vistas i. Är den bullrig skruvar du upp volymen på headsetet för att höra bättre. På callcenter packar man ofta ihop folk och det kan bli upp mot 50 - 60 decibel runtomkring.
- Det finns bra material att sätta upp för att dämpa ljudet, men kunskapen är inte så stor bland arbetsgivarna. Vi skulle vilja inleda ett samarbete med något callcenterföretag för att se hur man kan sänka volymen i rummet och därmed få ner nivån i headsetet.
På TCO Development kan man inte uttala sig om när det första headsetet med deras märkning ser dagens ljus. Innan tillverkarna får börja använda sig av märkningen måste de klara av de krav som finns specificerade för kvalitetsmärkningen.
- Det är svårt att säga om det finns produkter på marknaden i dag som klarar en märkning. Samtidigt är det lite som hönan eller ägget. Det är svårt att ställa krav på tillverkarna om det inte finns någon efterfrågan. Och det är svårt att skapa efterfrågan om hörlurarna inte finns på marknaden, säger Annika Overödder.
* Fotnot: I England arbetar cirka 700000 personer på callcenter med mer än fyra anställda, detta en den enskilt största yrkesgruppen i landet.