- Kvinnliga chefer syns i media, och medierna är ofta välvilligt inställda till kvinnor, säger Maria Edström.
Uppmärksamheten kommer av att de utgör en minoritet som chefer, tror hon. Hon spår att ju fler kvinnor som blir chefer, desto mindre kommer de att synas i media.
Studien visar att kvinnor ofta får beröm i pressen. Som exempel tar hon SAS förra vd Marie Ehrling.
- Efter Linatekatastrofen var attityden lite av "en kvinna håller presskonferens". Marie Ehrling fick många klappar på axeln och eloger i media. Skulle en man få samma uppmärksamhet för att han är man? Media verkar fortfarande häpna över att kvinnor kan agera, menar Maria Edström
Om medias bild av kvinnliga chefer är förhållandevis snäll, är den fiktiva bilden som förmedlas i tv-serier och filmer en annan. Där är kvinnliga chefer sällan goda utan ofta hårdnackade och elaka bitchar.
Föreningssparbankens vd Birgitta Johansson-Hedberg framhåller att media trycker på att en chef är kvinna och att genustillhörigheten i många fall blir viktigare än professionaliteten.
I sin studie har Maria Edström satt upp en checklista för kvinnliga chefer som figurerar i media samt en för journalister som intervjuar dem. Bland annat ger hon journalister rådet att vara pålästa och att inte schablonisera kvinnobilden. Hon uppmanar kvinnorna att vara beredda på att de inte kommer att bli behandlade i media på samma sätt som sina manliga kolleger, samt att inte bjuda in till schablonisering.
PERNILLA MATTSSON