Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

LAS ger utrymme för godtycke

Svenskar som är anställda i små företag med tre eller färre anställda har i praktiken inget anställningsskydd. I dessa företag bestämmer arbetsgivaren självständigt vem som ska sägas upp vid driftsinskränkningar.<br />
Publicerad
Så har det blivit på grund av den regel i LAS som ger småföretagare rätt att göra två undantag innan han säger upp personal. I fallen med tre anställda kan arbetsgivaren undanta två personer och säga upp den tredje. Han väljer på det sättet själv vem som ska sägas upp, utan inblandning av någon annan part.
Om arbetsgivaren väljer att säga upp en föräldraledig person har han hittills inte heller behövt betala lön under uppsägningstiden, eftersom föräldraersättning utbetalas.
I värsta fall kan den föräldraledige även förlora möjligheten att använda sin rätt till återanställning. Den rätten kan vara förverkad innan barnledigheten är avslutad.
I företag med upp till tre anställda har arbetsgivaren möjlighet att säga upp hur han vill. Men det finns även andra fall där arbetsgivaren har fritt fram. I till exempel ett företag med fyra anställda där två personer behöver sägas upp är situationen den samma Arbetsgivaren avgör, regeln "sist in först ut" är satt ur spel.
Ingen facklig förhandling, ingen rättslig prövning kan stoppa arbetsgivaren i dessa fall. Han behöver inte uppge motiv till varför en person undantas, utan enbart hävda att det är en person av särskild betydelse för företagets fortsatta verksamhet.
För löntagarna i 150 000 svenska företag med en till fyra anställda kan man knappast tala om anställningsskydd längre. Men undantagsregeln gäller i företag med upp till tio anställda, och i övriga företag är tryggheten ordentligt försvagad.
Regeln om undantag i LAS drevs igenom av miljöpartiet, som för en tid sedan höll ett seminarium med anledning av att regeln funnits i fyra år.
Redan under seminariets första minuter förklarade partiets talesmän att det inte fanns några planer på att riva upp lagen. Men vilka är partiets argument för att inta denna tvärsäkra ståndpunkt?
De argument som redovisades var i stort de samma som Svenskt Näringsliv för fram. De går ut på att småföretagen är viktiga för tillväxten och att en enskild persons kompetens kan vara avgörande för företagets överlevnad.
Det är naturligtvis riktigt att små företag är viktiga för tillväxten, men förmågan att växa är kopplad till att efterfrågan på deras varor och tjänster är god, inte till möjligheten att slippa använda sig av rättvisa regler vid uppsägningar.
Vid uppsägningar säger lagen också att den som behåller sin anställning ska ha tillräckliga kvalifikationer för tjänsten. Det innebär att personer med specialistkompetens kan småföretagen behålla, även med hänvisning till de gamla skrivningarna i LAS.
Miljöpartiet avvisar kravet på att begreppet nyckelperson skulle kunna prövas i domstol. Det skulle vara alldeles för svårt för en utomstående jurist att avgöra om småföretagarens bedömning är riktig.
Den fackliga kritiken mot undantagsregeln är att den leder till godtycke. Det blir småföretagarens tycke och smak som avgör vem som blir uppsagd, inte påvisbara fakta och resultat.
Jag har gått runt på HTF:s Stockholmsavdelning och bett några ombudsmän berätta om sina erfarenheter av regeln. Många gånger uppträder små arbetsgivare starkt tvivelaktigt. Småföretagare har passat på att säga upp föräldralediga, i ett par fall handlar det om anställda som hamnat i schism med ledningen, i ett fall bedömde ombudsmannen att arbetsgivaren undantagit en kvinna för att hon är snyggare än den som sades upp.
För Svenskt Näringsliv är de två undantagen en viktig fråga. Det kan man förstå. Tack vare regeln kan 150 000 småföretag som har en till fyra anställda fritt avskeda, precis som förr i världen innan trygghetslagarna kom på 1970-talet. Och på övriga företag med mindre än tio anställda har tryggheten starkt försämrad. Alla löntagare behandlas inte lika inför lagen och vissa, de inom småföretag, nekas dessutom rättslig prövning vid uppsägningar på grund av arbetsbrist.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.