Andelen som säger sig ha stor tillit till facket i förtroendebarometern stämmer bra med andra undersökningar.
- Men varför det inte är fler som har det vet vi mycket litet om. Vi skulle kunna göra mer djupgående analyser baserat på ett unikt forskningsmaterial vi har. Men hittills har inget fackförbund visat något intresse för det.
Medieakademiens företagsbarometer, som gjorts sedan 1997, räknas fram efter en intervjuundersökning. I år deltog 778 i studien som gjordes under andra halvan av oktober.
För frågorna och analysen står Sören Holmberg tillsammans med Lennart Weibull, professor i massmediaforskning vid Göteborgs universitet.
Under de senaste fem åren, då de intervjuade fått ta ställning till vilket förtroende de har för facket, har stadigt runt 30 procent uppgett att de känner stort eller ett mycket stort förtroende. I år var det 32 procent.
I toppen av företagsbarometern ligger Ikea som 80 procent uppger att de känner stort eller mycket stort förtroende för. På andra plats kommer Sveriges Radio, med 76 procent, följt av universitet och högskolor på 75.
I toppen finns också storföretag som Volvo, Ericsson och Saab medan de politiska partierna liksom facket inger mindre förtroende.
Att de intervjuade har litet förtroende för "storföretag" (38 procent) har också en politisk orsak, tror Sören Holmberg.
- Storföretag är ett begrepp som också ofta ses som kopplat till politiken. Inte minst nu, i och med den nya regeringen. Och allt som kan kopplas till politik är alltså konfliktfyllt.
Varför har så många stort förtroende för Volvo och Ericsson?
- Kanske för att folk tycker de sköter sig rätt bra, tjänar pengar och att de inte är inblandade i några skandaler. Ericsson sjönk som en sten i samband med sina stora neddragningar, men har nu återhämtat sig rätt rejält.
Ett sätt att öka förtroendet för facket skulle kunna vara att LO slutar stödja socialdemokraterna, menar Sören Holmberg.
- Men det skulle ändå ta minst 20 år innan uppfattningen om att facket är politiskt kopplat försvinner.
ANITA TÄPP