Byte av PPM-fonder görs enkelt via myndighetens hemsida på Internet. Där kan man sedan regelbundet kontrollera hur pensionspengarna är placerade och hur fonderna utvecklas. Alla kan gratis byta fonder hur ofta som helst och kostnaden betalas av alla 5,5 miljoner pensionssparare gemensamt.
Hittills har intresset för att byta fonder varit svalt. 85 procent av pensionsspararna har aldrig gjort det.
Men enligt PPM finns det en del som byter alldeles för ofta, vilket innebär höga administrationskostnader. Därför funderar nu myndigheten på att införa avgifter för fondbyten, har PPM:s generaldirektör Christina Lindenius förklarat.
Uttalandet har väckt kritik då många upplever att det går stick i stäv med tidigare uppmaningar om att alla borde vara mer aktiva.
Men enligt informatören Mattias Rexare på PPM har myndigheten inte gått ut med något sådant budskap.
- Vi har aldrig sagt att man ska vara aktiv. Vi vill inte främja att man byter fonder men att man ser över sitt sparande då och då.
Men betyder inte det att man är mer aktiv?- Man kanske byter om det går dåligt, eller om man vill ha en försiktigare placering, och då kan man gärna vara aktiv. Vårt budskap är att man ska spara på det sätt som passar en själv.
PPM:s presschef Eva Lindhé säger:
- Det finns de som är väldigt frekventa och det här är ju tänkt som ett långsiktigt sparande där man inte ska behöva kolla hur det går med fonderna hela tiden, om man inte valt en väldigt hög riskprofil. Och vi tycker inte det ska vara någon daytrading i systemet.
Nu pågår en statlig utredning där PPM-systemet ses över med syfte att minska kostnaderna och underlätta spararnas val. Eva Lindhé vill betona att något beslut om avgifter ännu inte är taget.
- Det finns inget förslag inom PPM och den statliga utredningen lägger fram sitt förslag under hösten. Sedan ska det remissbehandlas och så vidare. Så det här är ju inget man genomför i morgon.
- Men bytena kostar ju och det har resulterat i en slags rättvisediskussion inom PPM där frågan är om kostnaden ska bäras av dom frekventa bytarna eller hela kollektivet.
Eva Lindhé uppger att man inom PPM inte har någon uppfattning om hur många som byter för ofta och vad som är för ofta. Inte heller vet man hur mycket den totala kostnaden för fondbytena är eller hur ett framtida avgiftssystem skulle kunna fungera.
- Men det här gäller ju ändå ingen majoritet av pensionsspararna, säger hon.
Enligt informatör Mattias Rexare på PPM utgörs kostnaden för fondbytena dels av administrationen, dels av portokostnader för utskicken av de bekräftelsebrev som skickas ut till alla som bytt fonder, av vilka utskicken kostar mest.
Förra året skickades cirka 600 000 bekräftelsebrev ut med en portokostnad på 3.38 kronor per försändelse, totalt drygt 2 miljoner. Hittills i år har utskicken kostat pensionsspararna runt 2,5 miljoner kronor.
Den som byter fonder via Internet kan alltså enkelt kolla att omplaceringen är korrekt och hur fonderna utvecklats. Frågan är då varför man rutinmässigt skickar ut bekräftelsebrev till en hög kostnad?
Eva Lindhé har inget svar på frågan men kollegan Eva-Lena Ekman återkommer senare och förklarar:
- Enligt vår jurist har vi skickat ut breven av säkerhetsskäl som ett slags kvitto på fondbyten, så att man kunnat kontrollera att man gjort rätt. Men nu känner vi oss mer bekväma med Internet och i vår kommer alla sparare att kunna kryssa i en ruta om man vill ha bekräftelsebrev eller inte.
ANITA TÄPP
Fotnot: PPM:s hemsida finns på
www.ppm.nu