Skulle du bli nekad ersättning från Försäkringskassan har du rätt att veta varför. IFS har i en rapport gått igenom hur bra kassan är på att kommunicera sina beslut. Är informationen begriplig? Står det vilka förutsättningar som krävs för att få sjukpenning? Och har handläggarna beskrivit omständigheterna kring beslutet?
Resultatet är ingen rolig läsning för kassan. I de beslut som IFS har granskat förklaras förutsättningarna för att beviljas ersättning endast i vart tionde brev. I många brev är det också svårt för den försäkrade att skilja på vad som är lag, krav och handläggarens bedömning, vilket gör det svårt att veta om man kan skicka in en omprövning.
I de fall där man faktiskt har med tydlig information så tar man istället med lite för mycket.
I 87 procent av besluten hänvisar handläggarna till fler bestämmelser än vad som är relevant för det aktuella fallet.
Synpunkter från den försäkrade bemöts bara i undantagsfall, både i det första brevet och omprövningar. Fackuttryck används i majoriteten av besluten, vilket gör dem mycket svårlästa och rätten till omprövning av besluten skiljer sig från kontor till kontor, handläggarna är oense kring vad en omprövning faktiskt är - ska man kontrollera om beslutet är juridiskt korrekt eller börja om från noll och göra en helt ny bedömning?
För att råda bot på de obegripliga beslutsbreven rekommenderar IFS att Försäkringskassan börjar bemöta de försäkrades synpunkter i breven, redovisar de omständigheter som talar mot att man ska beviljas sjukpenning och förtydliga för sina handläggare vad en omprövning av beslut faktiskt är.