Börsoron runt om i världen i kombination med att många nu är tillbaka på jobbet har på kort tid ändrat vårt beteende på nätet. Under första veckan i augusti ökade besöken på ekonomisajter i genomsnitt med 47 procent jämfört med veckan innan. Det visar Telias senaste surfindex. Surfandet på bostadssajter steg med 24 procent och besöken på arbetsrelaterade sidor gick upp med 8 procent. Samtidigt har intresset för resesajter dalat rejält.
Internettrafiken som helhet har fortsatta att öka, under förra veckan gick den upp med 3,8 procent, en nivå högt över vad som varit normalt tidigare under sommaren. Vädret tycks också ha betydelse för hur mycket vi har surfat under semestermånaderna. När temperaturen har stigit så har surfandet gått ner, och vice versa. Slappaste dagen på nätet, då svenskarnas surfaktivitet var som lägst, blev midsommarafton.
Jobbstart påverkar surfvanor
Att semester övergått i vardag påverkar hur vi använder internet. Sajter om bostad och ekonomi har ersatt sökandet efter billiga resor och hälsotips.