- Det här beskedet ger lite andrum och ökad stabilitet. Men det här är bara en plattform och hur det blir med andra bilvarianter när de modeller vi tillverkar i dag fasas ut vet vi inget om i dag. Så jag är lite frågande till om volymen totalt sett räcker till när det gäller de anställda vi har i dag.
- Men gissningsvis får vi göra Saab framöver också eftersom ledningen inser att det är viktigt för svenskarna att Saab tillverkas i Sverige.
För nästan exakt ett år sedan protesterade facken vid Saab Automobile mot att General Motors Europa, GME, ville se fem europeiska fabriker kvalificera sig till att tillverka de framtida produkter som ska byggas på den nya plattformen för kompaktbilar, den så kallade Deltaplattformen, på vilken bland annat Opel Astra byggs.
Förutom Trollhättan berördes fabrikerna i Ellesmere Port i England, Gliwice i Polen, Bochum i Tyskland och Antwerpen i Belgien av kvalificeringen.
Facken misstänkte att GME på det viset försökte anordna en slags tävling om vilka fabriker som får vara kvar framöver.
Sedan dess har facken vid de berörda fabrikerna genom olika protestaktioner och andra åtgärder resultatlöst försökt få till en dialog med ledningen om framtiden för den västeuropeiska bilindustrin och om villkor vid eventuella neddragningar.
I dag lämnade GME överraskande besked om att bilproduktionen på Deltaplattformen förläggs till fyra av de fem tidigare nämnda fabrikerna, däribland Trollhättan, medan anläggningen i belgiska Antwerpen blir lottlös.
- Vi har inte analyserat det här färdigt än. Och vad gäller Antwerpen har ännu ingen sagt att man ska dra ur proppen där, säger Lars R Johansson.
Om Saab i Trollhättan gått miste om den aktuella produktionen på Deltaplattformen hade det sett mycket dystert ut för de 4 500 anställda efter 2010, då produktionen av Saab 9-3 och 9-5 flyttas till Rüsselsheim i Tyskland.
I dag tillverkas cirka 110 000 bilar per år i Trollhättan. Dagens besked säkerställer produktionen av 100 000 bilar per år.
- De nya bilarna kommer att tillverkas på betydligt kortare tid och därför vet vi inget om hur det här påverkar arbetstillfällena än, säger Lars R Johansson.
- Men det är ett oerhört glädjande besked vi fått eftersom det inte bara är viktigt för Trollhättan utan för hela regionen.
ANITA TÄPP