Vad är en referens?
När du söker arbete är referens någon som kan berätta om dig och hur du är att arbeta med. Lämna referenser kallas det när du ger den du söker jobb hos kontaktuppgifter till sådana personer, valda av dig.
Varför referenser?
När din ansökan och en anställningsintervju gjort dig intressant för en tjänst vill den som rekryterar höra med personer som arbetat med dig hur de ser på dig. Att tala med någon och fråga säger mer än papper. Det kan vara till din för- eller nackdel. Ett gott ord kan ge dig jobbet.
Hur används referenser?
För rekryteraren som sista och ofta avgörande underlag för val av person. För dig till att toppa intrycket från intervjun. Om du får dem att tala väl om dig beror på hur du förberett dem och lyckats göra dem till supportrar.
Ska alla tala väl om mig?
Du ska inte lämna referenser du tror skulle avråda från att anställa dig eller som du tror skulle dra fram dåliga sidor hos dig. Du ska bara välja sådana du är säker på att få goda omdömen av.
Hur vet jag vad de säger om mig?
Ring alla du vill ge som referens, berätta om tjänsten du sökt, fråga om du får hänvisa till dem och vad de skulle säga om dig. Tycker du inte det stämmer, säg varför. Fråga om de nu rekommenderar dig. Bara då bör du ha dem som referens. Glöm inte kolla kontaktuppgifterna!
Tänk om arbetsgivaren frågar andra!
Är det en viktig rekrytering måste du räkna med det. Likaså om du bara lämnat en referens. Eller uppgett personer som inte kan berätta sådant som en arbetsgivare vill veta: Hur du är som person och fungerar i ett sammanhang som det jobb du sökt.
Hur många referenser behövs?
Minst två, helst tre. Talar en väl om dig vill rekryteraren kolla med fler. Avråder en vill du ha andra som säger emot. En får rekryteraren att undra om du inte har fler positiva, utom om du bara haft en anställning, förstås.
Måste alla referenser vara chefer?
Nej, kollegor, idrottskamrater eller personer som lärt känna dig i föreningsarbete eller andra sammanhang är också intressanta. Men minst en bör ha varit din chef, annars kan det se ut som om ingen chef talar väl om dig. Inför första jobbet är det självklart att du inte haft någon chef.
Måste de vara från senaste jobben?
Nej, men referenser ska inte vara så gamla att de känns inaktuella. På tio år har du förändrats. Försök ana vilka som väger tyngst för arbetsgivaren, och välj dina säkraste supportrar från senare år.
När lämnar jag referenser?
Som sista steg. Krävs de i ansökan, skriv att de finns. Kommer du på intervju är det nästa steg, annars ska du inte lämna några. Det kan skada din viktiga relation med dem. Be intervjuaren få kontakta dem innan du lämnar deras uppgifter. Då kan du förbereda dem bättre - eller välja någon annan än du tänkt, nu när du vet vad som togs upp under intervjun.