För tredje månaden i rad har Saab Automobile problem att betala de anställdas löner.
- Man vidhåller att det är fråga om en försening. Det är alltså inte så att man har ställt in löneutbetalningarna definitivt, säger Anette Hellgren, Unionens klubbordförande på Saab.
Sedan det i morse stod klart att också tjänstemännens lönekonton gapar tomma har de fackliga representanterna på företaget, med hjälp av anställda på Unionens regionkontor i Trollhättan, intensifierat arbetet med att samla in fullmakter från medlemmarna, för att i början av nästa vecka lämna in en gemensam betalningsuppmaning till företaget. Med tanke på det stora antalet medlemmar, runt 1 000, kommer förbundet att dela upp betalningsuppmaningarna i tre omgångar, den första sannolikt senast på tisdag.
En betalningsuppmaning innebär att företaget får sju dagar på sig att betala ut lönerna. Skulle man efter de sju dagarna fortfarande inte ha betalat blir nästa steg en konkursansökan. Också där vill Unionen att det sker gemensamt för medlemmarna.
- Det finns en poäng med att man gör det många tillsammans. Dels är ju det hela den fackliga grundidén. Dels skulle företaget, om vi gick vidare för en eller hundra medlemmars räkning, kunna lösa skulderna till just dem. Och då kvarstår problemet för majoriteten, säger Unionens chefsjurist Martin Wästfelt.
Unionen har aldrig tidigare hanterat lönekrav i den här storleksklassen. Som mest har det tidigare legat på runt 50 medlemmar i samma företag. Men förfarandet är detsamma, oavsett storlek.
- Det är en exceptionell situation. Men reglerna är desamma, säger Martin Wästfelt.
Normalt tar det cirka tre veckor för en konkursansökan att prövas av tingsrätten. I många fall har då företaget självt hunnit begära sig i konkurs, vilket gör processen avsevärt kortare - en dag, och ger företaget möjlighet att själv utse en konkursförvaltare.
Även sedan en konkursansökan lämnats in har företaget chansen att lösa skulderna, och därmed se till att hela ärendet avskrivs.
Ännu har alltså Saab Automobile alla möjligheter att undvika konkurs.
- Intrycket jag får är att man gör allt man kan för att lösa det ekonomiska med leverantörer och betala lönerna, säger Martin Wästfelt.