Av cheferna i Positions läsarpanel svarar 81 procent att det på deras arbetsplatser finns fastställda värderingar som ska vara styrande för alla anställda.
Av dessa tror 81 procent att de allra flesta känner till värderingarna och ungefär lika många uppger att de finns i ett dokument som är tillgängligt för alla.
Men endast en tredjedel uppger att "värderingarna tagits fram genom diskussioner där alla varit delaktiga". Lika många svarar "nej", och lika stor andel svarar att diskussionerna kommit först "efter att ett dokument presenterats".
Trots att förankringen av värderingarna i de flesta fall är bristfällig så tycks företagsledningarna ofta hänvisa till dem. Det uppger två av tre i panelen.
Värderingarna ska genomsyra allas arbete, men färre än hälften anser att det fungerar.
Ännu färre har uppfattningen att "företaget följer värderingarna": Bara en av fyra tror det, medan hälften hoppas att företaget "oftast" gör det. En förklaring till oklarheterna kan finnas i svaren på följande fråga:
"Finns det möjlighet att göra olika tolkningar av värderingarna?"
Nästan hälften, 45 procent, svarar ja, och 19 procent vet inte.
Endast 9 procent har egna värderingar som de skrivit ner, men 84 procent svarar "jag vet ungefär vad jag står för". De som "inte tänkt i de banorna" utgör 7 procent.
De allra flesta tror sig veta "ganska väl" vad de siktar mot och vad de vill uppnå, men bara en av tio har faktiskt formulerat en vision eller egna mål. Fler av de yngre cheferna har skrivit ner sina mål.
Av de som reflekterat över de personliga värderingarna svarar färre än hälften att de "stämmer väl med företagets/arbetsgivarens". De flesta väljer alternativet "hyfsat".