När forskarna bakom undersökningen jämförde skaderisken för den som tar sig till arbetsplatsen i en tätort med bil eller buss, upptäckte de att risken att göra illa sig var mycket större för den som tar bussen, räknat från dörr till dörr.
Bussresenärernas skador beror främst på fallolyckor. Det kan vara på väg till bussen, därför att vägen är hal eller ojämn, när man kliver på eller av bussen, eller att man ramlar omkull på bussen, till följd av en ryckig körning.
Men, påpekar forskarna, sett ur samhällets perspektiv är ändå bussen bättre än bilen, eftersom bilisterna oftare skadar andra trafikanter, främst gående och cyklister, och därför att bilarna tar stor plats i staden, vilket leder till att bilåkandet får större, externa effekter.
Även om de uppgifter som ligger till grund för den forskningsrapport som nu lagts fram bara kommer från skånska sjukhus tror forskarna att förhållandet är detsamma i hela landet.
De hoppas att undersökningen ska bidra till att resandet med bussar och kollektivtrafik görs mer säkert och attraktivt, exempelvis genom att bussarnas möjlighet att ta sig fram i stadstrafiken prioriteras så att chaufförerna kan hålla en jämnare hastighet.