-Den är fullständigt osändbar, vi skulle bli fällda direkt i Granskningsnämnden. Det är oprofessionellt gjort, säger Ragna Wallmark, som i februari blev programchef på UR.
Hon pratar om ohöljd reklam, varumärken som omotiverat zoomas in, människor som helt fritt får berätta om sina företag.
UR la ut produktionen på produktionsbolaget Jarowskij, ett företag som mest är känt för sina underhållningsprogram. Kraven på att inte gynna några enskilda aktörer finns tydligt inskrivet i avtalet med Jarowskij, men UR reklamerade inte programmen i tid.
-Programmen levererades mitt i sommaren, redaktionschefen var på semester, juristen var på semester - vårt stora misstag var att ingen ansvarig såg dem direkt. Enligt avtalet hade vi tio dagar på oss att reklamera serien. Ni sitter vi här med en serie som vi inte kan sända. Men det är ju bra material för kurser i public service. De är ett skolexempel på hur man inte ska göra, säger Ragna Wallmark.
Jarowskijs vd Johannes Jensen är för sin del förvånad över hur UR agerat och menar att situationen beror på UR:s brister i sina rutiner och sin interna kommunikation.
-De har sett materialet under produktionens gång och då varit nöjda med det och godkänt slutprodukten, säger Johannes Jensen.
-Vi tycker att programmen är jättebra och vill att tittarna ska få se dem. Det har varit solklart från start vad programmen skulle handla om, ämnena har blivit godkända av kanalen och vi har löpande och i nära samarbete med den projektledare UR tillsatt producerat programmen.
Det är de fem fackförbunden HTF, Sif, ST, SKTF och Finansförbundet samt statliga Nutek som nu troligen var och en förlorar de 330 000 kronor de satsat på programmen och webbsidan.
HTF hade kontrakt direkt med Jarowskij, och förbundet ska nu se över om det finns någon juridisk möjlighet att få tillbaks de satsade pengarna.
Vad har då HTF lärt sig av projektet? Den som var chef för Kommunikationsavdelningen när man gick in i projektet finns inte kvar på HTF. Internt på HTF är det inte en och samma person som varit inblandad hela tiden, vilket är en nackdel, enligt HTF:s presschef Maria Mirsch.
-Vi har lärt oss att man ska överväga väldigt noga om man ska ge sig in i sådana här samarbeten, och tänka igenom alla eventualiteter, säger Maria Mirsch.