- I Danmark har man mycket starka driftplatschefer som vägrar släppa ifrån sig de många lokala IT-tekniker som varje driftplats förfogar över, vilket vi inte har i Sverige. Och vi har redan en mycket hårt slimmad och effektiv IT-organisation.
Ledningen informerade den berörda personalen i veckan om att man ska undersöka möjligheten att outsourca den största delen av IT-verksamheten.
De enda som undantas är den personal som har hand om koncernens IT-design.
Arlas anställda var redan innan bojkotten inleddes ställda inför ett sparbeting på 600 miljoner kronor i år.
- Det beror på att koncernledningen vill leva upp till ägarnas krav på mjölkpriset, säger Birgitta Sjöberg.
- Tuffa besparingar görs på varje division och stab, som sliter med att minska svinnet, utnyttja råvaran på bästa sätt, minska inköpskostnader för emballage och så vidare.
Arlas ledning har beräknat att den pågående bojkotten kan komma att kosta företaget 490 miljoner kronor på årsbasis, men har lovat att det inte ska resultera i någon ytterligare sparåtgärd.
Men Birgitta Sjöberg anser att en outsourcing av IT-verksamheten är just det.
- De kommer att säga att den beror på det tidigare sparbetinget. Men vi är säkra på att man aldrig gjort så här om det inte varit för bojkotten.
- Jag kan förstå att man behöver snabba pengar men det här är något som vi kommer att förlora på i längden. Många andra företag insourcar nu i stället verksamhet därför att kostnaden stiger efter en kort tid och man blir helt i händerna på externa företag. Vi riskerar också att snabbt tappa kompetens. Redan nu överväger många att söka sig någon annanstans.
ANITA TÄPP