Facket anser att beslutet om att utrusta en leasad servicebil med dold spårsändare är en viktig förändring av arbets- och anställningsförhållandena för de anställda. Spendrups var därför skyldigt att först förhandla. Företaget har därför stämts i arbetsdomstolen.
- Det var bilen vi ville övervaka, inte chauffören. Vi monterade den här sändaren därför att vi ville veta om den användes olovandes utanför arbetstid, säger Håkan Ersman, personaldirektör på Spendrups.
- Sen fanns det en hotbild. Det har inträffat flera rån då utkörare har blivit kvarhållna. Men sändaren hann bara sitta på bilen i tolv timmar innan bilprovningen upptäckte den.
Dan Holke jurist på LO-TCO Rättsskydd anser att det kan strida mot mbl att montera spårsändare i bilar.
- Man måste förhandla med facket innan man gör sånt här, det är arbetsgivaren skyldig att göra.
Håkan Ersman håller inte med.
- Vi ansåg inte att vi hade någon förhandlingsskyldighet eftersom killen som körde bilen inte var medlem i facket. Det är bara den här bilen vi monterat sändare i.
Gerald Lindberg som är tredje ordförande i Livsmedelsarbetarförbundet tycker att Spendrups burit sig illa åt.
- Det tillhör inte god sed på arbetsmarknaden att spionera på sina anställda på det här viset. Det här är ett intrång i de anställdas integritet.
HANS PETTERSSON