- Nu ägnar vi oss åt att sörja men kommer snart att resa oss och granska och ifrågasätta ledningens agerande, säger Unionenklubbens ordförande Alf Söderlund.
Att verksamheten har varit hotad har varit känt sedan i våras då ledningen drog igång en utredning om monteringens framtid. Men de fackliga företrädarna är mycket upprörda över den undermåliga information de anser sig ha fått under processen.
- De sa att det skulle göras fyra fristående utredningar och att varje utredning skulle göras på affärsmässiga grunder. Men när man nu presenterar beslutet har man slagit ihop alla utredningarna och säger bara att det här blir jättebra. Och vi har alltså inte fått se varje utredning för sig och inte heller haft insyn under processen så att vi haft möjlighet att agera, reagera och ifrågasätta, vilket är helt oacceptabelt, säger Alf Söderlund.
I ett pressmeddelande förklarar Volvokoncernens ledning att syftet med förändringarna är att effektivisera tillverkningen och därmed stärka konkurrenskraften.
- Vi anser att det inriktningsbeslut man nu presenterat är dåligt underbyggt. Man uppger att det grundas på logistiska skäl, ledtiden - alltså att Umeå är längre bort än Göteborg - och lagerhållningen, som också är kopplat till avståndet. Men vi ser det som en övning som sannolikt inte ger några stora besparingar. Och att det rör sig om stora risker i projektet överlag.
Alf Söderlund påpekar att de förändringar som Volvoledningen nu vill göra inte bara rör Umeå utan handlar om förändringar i samtliga europeiska fabriker.
- Beslutet berör sammanlagt 900 arbetstillfällen, som ska rotas om på fabrikerna både i Umeå, Göteborg, Belgien och Frankrike och överallt ska stora saker göras och då ska det koordineras så att man inte äventyrar produktionen.
- Men det här ifrågasätter vi starkt eftersom allt ska göras väldigt snabbt och man dessutom ska involvera personer som i vart fall riskerar att förlora den arbetsuppgift de har i dag. Och om man står i en situation där man ska lära någon annan sitt jobb så är det också risk för att motivationen tryter, vilket påverkar produktionen.
Enligt planen ska nu fabriken i Umeå specialiseras mot plåtpressning, svetsning och målning av hytter. I Göteborg försvinner en monteringslina för tillverkning av lastbilar och i fabriken i belgiska Gent ska verksamheten effektiviseras.
Förutom de direkt berörda på Volvo Lastvagnar i Umeå kommer sannolikt också en rad underleverantörer i området att drabbas. Där finns exempelvis ett företag med 75 anställda som bara levererar till Volvo Lastvagnar.
Det råder en mycket tryckt stämning på fabriken i dag. Men facket har inte alltså inte gett upp.
- Även om det kallas för inriktningsbeslut så känns det som att det är hugget i sten. Men vi kommer snart att fokusera på att djupare analysera utredningen, för att försöka förstå varför man gör det här och om vi kommer fram till att man inte har gjort rätt så kommer vi också att ifrågasätta det. Vi tror att det är jätteviktigt för oss anställda att vi verkligen förstår motivet, för att vi ska kunna gå vidare i den här processen sedan, säger Alf Söderlund.
- Vi ska också titta på alternativa verksamheter och på vilka personalkonsekvenser det här får och hur vi kan stötta personalen. Och min ambition är att vi ska hitta bra lösningar för alla tjänstemän och att ingen ska behöva bli uppsagd.
Volvo Lastvagnar i Umeå har totalt 2 200 anställda.