Den skattefria delen av milersättningen ligger sedan årsskiftet på 17 kronor per mil för egen bil. Därutöver brukar fack och företag lokalt förhandla fram ytterligare kompensation. Sifs rekommendation till klubbarna är 12 kronor som den anställde får skatta för. På några avtalsområden har Sif och arbetsgivarna tecknat centrala kollektivavtal om bilersättningen.
För den som har tjänstebil ligger den skattefria ersättningen på nio kronor per mil för bensindrivna fordon, och sex kronor milen för diesel.
Enligt Motormännens Riksförbunds beräkningar kostar en ny mellanklassbil som köps för cirka en kvarts miljon kronor runt 45 kronor milen att köra med nuvarande bensinpris. Sifs rekommendationer om 29 kronor verkar orimligt lågt.
- Våra rekommendationer är beräknade på bensinpriset tidigt i våras. Nästa år när vi räknar om blir det nya rekommendationer, säger Tomas Svartling på Sifs förhandlingsenhet.
Enligt Svartling är det i stort sett bara bensinpriset som har förändrats sedan Sif skrev sina rekommendationer.
- Jag tänkte att vi skulle höja kraven, men det fanns ingen grund för det. Men vi rekommenderar att alla klubbar och företag gör en uppräkning av ersättningen, så att man inte ligger kvar på samma nivåer som när avtalet tecknades, kanske för flera år sedan.
På Skatteverket, som har hand om bilersättningen, konstaterar man att många har reagerat och krävt en höjning.
- Ersättningen är lagreglerad, så det krävs en lagändring för att den ska höjas. Det är en anpassning som ska göras regelbundet, säger Birgitta von Euler.
Enligt von Euler är det justeringar som brukar komma i slutet av året, och hon tror att departementet har frågan uppe för värdering.
- Det har varit så markanta höjningar av bensinpriset.
LINDA SVENSSON